آبنمای کف خشک


آبنماهای کف خشک بیشتر و بیشتر در فضاهای عمومی شهری رایج می‌شوند و آن‌ها را مملو از جذابیت و سرگرمی می‌کنند.

در آبنمای کف خشک (زیر سطحی) تمام تجهیزات آبنما و سیستم نورپردازی در زیر سطح قرار می‌گیرد که این امر امکان عبور افراد از محیط آبنما را فراهم می‌سازد و حس طراوت و شادابی را به رهگذران منتقل می‌کند.
آبنمای زیرسطحی دارای ویژگی‌هایی است که امکان تبدیل آن به یک آبنمای اینتراکتیو جذاب را فراهم می‌آورد.


اگر در قابلیت‌های فواره، همراهی موسیقی وجود داشته باشد، چنین آبنمایی به نقطه‌ی عطفی از شهر تبدیل می‌شود.


این آبنما می‌تواند چهره‌ی زیبایی به منظر شهرها ببخشد. زیرا تفاوت این آبنما با دیگر آبنماها لمس عنصر آب از نزدیک است که فضایی زنده و پویا را برای مخاطبین به خصوص کودکان ایجاد می‌کند. کودکان عاشق آبنماهای کف خشک هستند زیرا می‌توانند با آن‌ها بازی کنند. حتی بزرگسالان هم نمی‌توانند در مقابل دویدن جلوی فواره‌ها و خیس شدن مقاومت کنند. کودکان بازی در فضای پویا و محرکی که با آب طراحی شده باشد را به بازی در فضای صلبی که با لوازم بازی به وجود آمده ترجیح می‌دهند.


انواع آبنماهای با‌کیفیت مانند آبنمای موزیکال، آبنمای ریتمیک و آبنمای کف خشک … در همه‌ی مکان‌ها می‌‎تواند زیبا بوده و حس آرامش را به مخاطب انتقال دهد.


بسیاری از برنامه‌ریزان شهری برای زیباسازی فضای شهر و پارک‌ها از آبنمای کف خشک استفاده می‌کنند. علاوه بر زیبایی، این نوع آبنما، تفریح  و سرگرمی هیجان‌انگیزی برای کودکان فراهم می‌کند.
این آبنماها بیشتر در فضاهای عمومی شهری دیده می‌شوند و آنها را  جذاب و سرگرم کننده می‌کنند.

آبنمای کف خشک آبنمای کف خشک

علامت تیکآبنماهای کف خشک بیشتر کجا دیده می‌شوند؟

آبنماهای کف خشک معمولاً در فضاهای باز دیده می‌شوند. ما می‌توانیم آن‌ها را در میادین شهری، پارک‌ها و مکان‌های عمومی ببینیم که در آنجا فضا را تازه می‌کنند و به مردم  و مخصوصا بچه‌ها اجازه می‌دهند با آب، بازی کنند. مقاومت کف که در آن آبنماها نصب شده اند باید به طور دقیق محاسبه شود تا بتواند ترافیک افراد یا حتی وسایل نقلیه را تحمل کند. (مثلا امکان عبور آمبولانس‌ها یا وسایل نقلیه‌ی مربوط به خدمات عمومی)

از طرف دیگر، در این آبنماها تماس بین مردم و آب وجود دارد. بنابراین کیفیت آب به طور ویژه مهم است. ضروری است که در آبنمای کف خشک از یک سیستم تصفیه‌ی آب استفاده شود.

علامت تیکیک مفهوم ظاهرا متناقض

مفهوم «آبنمای کف خشک» ممکن است یک تناقض به نظر برسد، تجسم یک آبنمای بدون آب دشوار است مگر اینکه خراب شود یا از آن غافل شوید. حالا در این میان نوعی آبنما وجود دارد که به آن «آبنمای کف خشک» می‌گویند. این آبنماها حوضچه‌ای قابل مشاهده برای جمع‌آوری آب ندارند، بلکه مخزن در زیر سطح  قرار دارد. نازل‌های آب از این مخزن زیرزمینی بیرون آمده و مستقیماً تا سطح کف بالا می‌روند. وقتی آبنماها خاموش هستند، کف سطح، خشک است. از این رو نام آن‌ها را «آبنمای کف خشک» گذاشته اند. اگر این آبنماها امکان تعامل با تماشاگران را فراهم کنند، آن‌ها را آبنماهای کف خشک تعاملی می‌نامند.

علامت تیکطراحی آبنمای کف خشک

طراحی و اجرای انواع آبنما، کاری حرفه‎ای است که نیاز به زمان و تجربه‌ی کارشناسانی دارد که در این زمینه تخصص دارند.
با به کار بردن دانش، تخیل، مهارت و سلیقه می‌توانیم انواع آبنماهای موزیکال و کف خشک را برای مکان‎های مختلف طراحی و اجرا کنیم.

آبنماهای کف خشک برای تقویت و زیباسازی مناطق مشترک شهرها، به ویژه میادین، پارک‌ها و باغ‌ها ایده‌آل هستند. این بدان معنا است که آبنماهای کف خشک باید یک سری از الزامات اساسی را با هدف دستیابی به تعامل مناسب با عابران پیاده برآورده کنند.

مناطق مرطوب آبنما (یعنی قسمت‌هایی که حاوی آب هستند: گودال‌ها، کانال‌ها و ..) باید با مناسب‌ترین سیستم عایق آب شوند.

آبنماهای کف خشک لازم است به تابلو برق متصل شوند. پنل را می‌توان در فضای باز (داخل کابینت پلی استر) یا داخل یک اتاق فنی، همراه با بقیه‌ی مکانیسم‌های آبنما قرار داد.

علامت تیکساختار آبنمای کف خشک

آبنمای کف خشک دارای ساختار منحصر به فردی است که آن را از انواع آبنماها متمایز می‌‎کند. هم‌چنین نوع نازلی که در این نوع آبنما به کار می‌رود بر روی کیفیت و نتیجه‌ی نهایی، بسیار تاثیر‌گذار است.

همکاری با تیم حرفه‌ای و با‌تجربه، می‌تواند عامل موثری در بهبود عملکرد و زیبایی این نوع آبنما باشد. برای زیباسازی فضاهای عمومی شهرها استفاده از این آبنماها بسیار متداول و رایج است.
علت نام‎گذاری آبنمای کف خشک، خشک بودن کف آبنماها، و قرار داشتن مخزن اصلی آن در زیر آسفالت است.

آبنمای کف خشک شاهین شهر

آبنمای کف خشک پارک حافظ شاهین‌شهر

علامت تیکملاحظات فنی

اجرای آبنما به تخصص بالایی نیاز دارد تا روند اجرای پروژه با مشکلی رو به رو نشود.
طراحی و اجرای آبنمای کف خشک باید با محاسبات دقیق پیش رود تا اختلالی برای رفت و آمد مردم و  وسایل نقلیه و … به وجود نیاید.
این مدل از آبنما دارای یک اتاق فنی است و از این طریق می‎توانیم تنظیمات آبنما را به‎خوبی کنترل کنیم. زیبایی و شگفتی در این نوع آبنما به نحو فوق‌العاده‎ای به چشم می‎آید.

سیستم تصفیه‌ی آب در این نوع آبنما کاملا منحصر به فرد است و کیفیت آب در آن اهمیت ویژه‌‎ای دارد. به علاوه بر روی طول عمر آبنما و ماندگاری آن تاثیر می‌گذارد. همچنین از فرسوده شدن قطعات آبنما به میزان قابل ملاحظه‌ای جلوگیری می‌کند.
اگر PH آب از مقدار مشخص که بین ۷٫۲ و ۷٫۶ است بیشتر یا کمتر باشد به قطعات آبنمای کف خشک که اکثرا از جنس برنز، تامبگو، برنج و فولاد ضد‌زنگ است، آسیب می‌رساند.
هم‎چنین سختی آب بیش از ۹۰ میلی‌گرم در هر لیتر به آبنما آسیب می‌زند. بنابراین سختی آب هم باید در نظر گرفته شود.
برای جلوگیری از آسیب به موتور آبنما نباید گرد و غبار وارد آن شود.
آبنمای کف خشک به دلیل طراحی خاص و فوق‎العاده‎ای که دارد مورد استقبال اکثر افراد قرار گرفته و حس آرامش خوبی را به مخاطب انتقال می‌دهد.

علامت تیکایران فانا، مجری و طراح پروژه‌های آبنمایی

این نوع آبنما متشکل از سیستمی منحصر به فرد می‌باشد که دانش فنی آن به صورت 100% به صورت بومی طراحی شده است.

شرکت فانا مفتخر است که به عنوان طراح و مجری پروژه‌های چندی از بزرگ‌ترین سازمان‌های داخلی و خارجی، آماده‌ی انجام انواع پروژه‌های آبنما در ابعاد مختلف می‌باشد.

پرسش‌های رایج

چرا نام این آبنما، کف خشک است؟

آبنمای کف خشک به آبنمایی گفته می‌شود که تمامی تاسیسات آن در زیر سطح آبنما قرار دارد و شما چیزی را با چشم نمی‌بینید و فقط نازل‌های خارجی آب روی سطح آبنما مشاهده می‌شوند.

هنگامی که این آبنما خاموش است،سطح آن با سطح سنگ‌فرش‌های پارک هیچ فرقی نمی‌کند، به همین علت به آن آبنمای کف خشک می‌گویند.

آبنمای کف خشک در چه فضاهایی استفاده می‌شود؟

بیشتر در فضاهای عمومی و تفریحی به کار می‌روند. جاهایی که کودکان بتوانند بازی کنند و والدین آن‌ها دیگر نگران توی آب افتادن آن‌ها نباشند و فرزندشان فقط خیس شود.

نوع نازل‌های آبنمای کف خشک چیست؟

نازل‌های این آبنما با آبنماهای دیگر فرق دارد.

در این آبنما سه نوع نازل: نازل کومیت، فوم و کلاستر استفاده می‌شود. نازل کومیت، سوزنی شکل است. خروجی نازل فوم، حجیم و کم‌ارتفاع و نازل کلاستر برخلاف نازل کومیت و فوم دارای خروجی حجیم و سوزنی شکل است.