• مکان

    میدان امام علی علیه السلام اصفهان

  • تاریخ شروع

    1392/02/05

  • تاریخ اتمام

    1392/08/02

  • کارفرما

    شهرداری اصفهان

میدان  امام علی یکی از جاذبه های دیدنی اصفهان می باشد . این  جاذبه تاریخی ، گردشگری در مرکز شهر اصفهان واقع شده است. شکل ظاهری این میدان از گذشته‌های دور بصورت ذوزنقه و مستطیل شکل بوده است و از  شهرت فراوانی برخوردار است .

زمان ساخت میدان امام علی به دوره سلجوقیان ‌باز می گردد. این مکان تاریخی با  نام‌های میدان عتیق و میدان کهنه،شناخته می شود و در حال حاضر با نام میدانی واقع در مرکز شهر اصفهان  که به طور کلی  از  طرح احیای سبزه‌میدان (میدان عتیق با مسجد جامع اصفهان که متشکل از چهار فضای اصلی شامل مجموعه میدان اصلی، جلوخان مسجد جامع، مجموعه زیرگذرها ، پارکینگ و قطعات پیرامونی میدان ) بازسازی شده است .

مجموعه میدان امام علی شامل زیرگذر و پارکینگ طبقاتی به همراه یک سازه مسطح نسبتاً ذوزنقه شکل است که از یک سو مسجد جامع اصفهان را به بنای هارونیه و از سوی دیگر به مدرسه و کاروانسرای کاسه‌گران و بازار بزرگ اصفهان متصل می‌کند.
میدان امام علی در بازه های زمانی طولانی مدت  ، بزرگ ترین و مهم‌ترین میدان اصفهان بوده است. امروزه میدان امام علی  اصفهان هنوز هم یکی از میادین مهم و بزرگ  اصفهان و ایران محسوب می‌شود. امروزه اگرچه آن را به نام میدان عتیق یا سبزه میدان می‌شناسند، اما روزی این میدان با وسعتی قریب به دو برابر آنچه امروز دیده می‌شود، میدان اصلی شهر اصفهان بوده است. براساس اسناد موجود میدان عتیق اصفهان پیش از صفویه و در دوران سلجوقیان، میدان اصلی و مرکز اصلی شهر اصفهان محسوب می‌شده است. میدان امام علی امروزه به علت قرار گرفتن در چهار محور اصلی شهر اصفهان یعنی خیابان ولی عصر، هاتف، عبدالرزاق و مسجدجامع هنوز هم یکی از مناطق مهم و پر رفت و آمد شهر اصفهان محسوب می‌شود.

آبنمایماتریسی میدان امام علی اصفهان در تیر ماه ۹۲ توسط متخصصین شرکت فانا مهندسی ، طراحی ، نصب و راه اندازی گردید. در طی زمان انجام پروژه 25 نفر با تکیه بر فعالیت های پژوهشی و فناوری، موفق شدند در مدت یک ماه این آبنمای موزیکال را در میدان امام علی(ع) اجرایی کنند.

این آبنما یکی از پیشرفته ترین پروژه های آبنمای انجام شده در کشور است. در پروژه آبنمای میدان امام علی اصفهان  259 عدد نارل لمینار، بیش از 60 عدد کفکش و بیش از 330 لامپ و پرژکتور استفاده شده است .  قابلیت کنترل و برنامه ریزی عملکرد  پاشش تک تک  نازل ها و قابلیت کنترل و برنامه ریزی عملکرد تک تک لامپ ها و پرژکتورها توسط شرکت فانا، برنامه ریزی شده است . همچنین تمامی کنترل ها ازطریق اتاق کنترل و توسط رایانه مرکزی به همراه نرم افزار گرافیکی انحصاری طراحی شده به وسیله  شرکت فانا انجام میشود . لازم به ذکر است تمامی کفکش ها با اینورتر جداگانه و در بستر شبکه RS-485  کنترل میشوند. این آبنما در ابعاد 730 مترمربع در سه حوض آبریز در  وسط میدان امام علی (ع) مهندسی ، طراحی و اجرا شده است.

در طراحی این آبنمای ماتریسی از یک گروه موسیقی برای طراحی موسیقی هماهنگ با بافتی که آبنما در آن قراردارد، استفاده شده است .طراحی رنگ و موسیقی مفهومی آبنما ، براساس مکانی که آبنما در آن قرارمی­گیرد، نقش مهمی دارد که این موضوع در طرحی مانند میدان امام علی(ع) و طرح های مشابه شهری که تلفیقی از هنر، فرهنگ، تاریخ و فناوری بومی ایرانی است، حایظ اهمیت می باشد .در پروژه های انجام شده به وسیله شرکت فانا ، این ارتباطات  به طور کامل شناخته شده و ترتیب اثر داده می شوند.

آبنمای میدان امام علی از یک قسمت حوض بزرگ با شکل هندسی مستطیلی در مرکز و دو حوض  کوچکتر با شکل هندسی مربع که در دو طرف حوض مرکزی قرار دارند ، تشکیل شده است .

حوض مرکزی از ۱۶۱ عدد نازل لمینار و ۲ عدد رینگ دایره ای شکل که در مرکز حوض قرار داده شده اند ، تشکیل شده است . حرکت آب در خروج از  نازل های رینگ های مرکزی به صورت هارمونیک و جهت حرکت آب به صورت همگرا و واگرا است، همچنین استفاده از یک عدد نازل بلند زن در مرکز آبنما، سبب زیبایی و جذابیت فوق العاده آبنما چه از فاصله دور و چه از مسافت زیاد شده است. با استفاده از ۴۸ نازل فواره فوم در نزدیکی جداره های حوض اصلی، آبنما ازچه نظر فواره ها وچه از نظر فرم های آبی منحصر به فرد می باشد  و به طور کلی ازنطر جلوه های سمعی و بصری ایجاد شده در کشور جز چشمگیر ترین و بهترین ها در نوع خود می باشد  .

هر کدام از حوض های کناری از  ۴۹ عدد نازل لمینار و ۲ عدد رینگ دایره ای شکل  که در مرکز حوض ها قرار داده شده اند  ، تشکیل شده است . حرکت آب در خروج از نازل های  رینگ های مرکزی هر دو حوض آبی کناری ، به صورت هارمونیک و جهت حرکت آب بصورت همگرا و واگرا می باشد. همچنین یک عدد نازل بلند زن در مرکز هر یک از این دو رینگ  قرار دارد که  باعث زیبایی و جذابیت هرچه بیشتر جلوه های بصری این دو حوض می شود. با استفاده از ۱۶ فواره فوم در نزدیک جداره های هر یک از این دو حوض،این  آبنما طرح ها و حرکت های آبی متنوعی ایجاد می کند  و به طور کلی جلوه های سمعی و بصری جذاب و منحصر به فردی  را برای این دو حوض کناری به ارمقان آورده است.

شرکت دانش بنیان فانا با انجام پروژه میدان امام علی در سال 1392 که یکی از بزرگترین پروژه های مهندسی ، طراحی و ساخت آبنما در کشور بود ، توانست دانش ، فناوری و تعهد خود را در سطح ملی بیان کند . شرکت فانا با انجام بیش از 500 پروژه در داخل و خارج کشور و نیز انجام خدمات مشاوره ای در زمینه های مهندسی ، ساخت ، اتوماسیون ، طراحی ، برنامه نویسی ، فیلتراسیون و  … در کشور و خارج از کشور توانسته است در این حیث ، مقام  اول  را در میان شرکت های ایرانی به خود اختصاص دهد .