نورپردازی فضای سبز

یکی از رایج ترین نورپردازی هایی که در سطج کشور مشاهده می کنیم نورپردازی فضای سبز است.

بلوار ها و پارک ها و پارک های خطی بسیار زیادی را در سطح شهر ها می بینیم که دارای درختان و فضای سبز بسیاری هستند و همین طور علاقه شدید ایرانی ها به باغ سازی باعث به وجود آمدن باغ ویلاهای زیادی در حومه شهرها می شوند و اکثر دارندگان این باغ ها علاقه به شب نشینی دارند و شب نشینی ها بدون نورپردازی شایسته لطفی ندارد.

درختان و گیاهان بر خلاف موارد دیگر که به طراحی نورپردازی آن ها پرداختیم موجود زنده هستند و موجودات زنده ای را زیر سایه لطف خود پرورش می دهند.ما نیز به عنوان آفریده برتر خدا وظیفه داریم به این حریم احترام بگذاریم و متناسب با آن نورپردازی داشته باشیم.

نور های قرمز و نارنجی و ترکیبات آن ها (همچون ارغوانی ترکیبی) باعث تحریک حس روزپنداری درخت می شود و مقدار بیس از اندازه آن در برخی درختان باعث بروز خطا در تشخیص طول روز و شب و فصول سال و تخریب ساعت درونی درخت می گردد که این امر باعث اختلالات رشد می گردد.از طرفی رنگ هایی همچون قرمز و نارنجی و ارغوانی غیر از زمان های برگریزی درخت،هویت زندگی را از آن صلب می کنند و نورپردازی حاوی رنگ های قرمز و نارانجی باعث انتقال یک حس منفی از سبزی و طراوت درخت می شود.البته همانطور که گفته شد باید درختان برگریز و بوته های خشک و گل های رنگی و همین طور موارد خاص را از این قاعده مستثنی کرد.

 

پرسش های رایج

اهمیت نورپردازی در فضای سبز؟

نورپردازی یکی از اجزای اصلی دکوراسیون است.چه دکوراسیون داخلی یا خارجی است.

نورپردازی در فضاهای مختلفی استفاده میشود.یک ساختمان مسکونی،یک مجموعه تفریحی گردشگری،استفاده در فضاهای سبز طبیعی مانند پارک ها و جنگل ها.

 

چگونه فضای سبز با نورپردازی تکمیل میشود؟

یکی از مهمترین دلایل زیبایی محیط ها و فضای سبز،نورپردازی آن است.

درواقع اگر نورپردازی در فضا نباشد،چیزی به چشم نمیاید.نورپرداز یباعث میشود حتی کوچکترین چیز ها هم در محیط به چشم بیایند.

برای مثال:یک استخر تاریک،بسیار ترسناک دیده میشود اما با یک نورپردازی عالی و حرفه ای،نه تنها ترسناک نیست بلکه از تماشا کردنش لذت هم میبرید.