آشنایی با آبنماهای کف خشک و رقصان

آبنما‌ی کف خشک در فضاهای عمومی‌ شهری بیشتر رایج هستند. نام آبنمای کف خشک ممکن است در ذهن شما یک آبنمای بدون آب را به تصور بکشد.

اما یکی از انواع آبنماها، آبنما‌های کف خشک هستند. مخزن این آبنما زیر آسفالت قرار دارد. فواره‌ها آب را از مخزن زیرزمینی به بالا می‌کشند و به سطح زمین و بالاتر می‌آورند. در این آبنماها کف، خشک است و به همین دلیل به این نام خوانده می‌شوند. آبنما‌های کف خشک معمولا در فضاهای عمومی‌ اجرا می‌شوند. آن‎ها را در میدان‌های عمومی‌ پارک‌ها و فضاهای عمومی‌ می‌توان یافت.

مقاومت سطح پیاده رو و زمین حتما باید در نظر گرفته شود. باید دقیقا محاسبات لازم انجام شود تا در رفت و آمد مردم، وسایل نقلیه، ایمنی پیاده‎روها و … اختلالی به‎وجود نیاید. در این مدل از آبنماها مردم با آب ارتباط دارند. بنابراین، کیفیت آب باید در نظر گرفته شود. این آبنما‌ها دارای یک سیستم تصفیه آب خاصی می‌باشند.

آبنمای موزیکال

انواع آبنماهای کف خشک

در آبنما‌های کف خشک، آب در سطح پیاده رو جریان دارد. انواع مختلفی از جریان آب مخزن عبارتند از:

1) چاله‌های انفرادی

گودال‌های متصل به هم توسط یک شبکه خط لوله تشکیل شده است. پس از هر گودال کاشی کف و یک شبکه که در مرکز قرار دارد، معمولا کوچک بوده و در اندازه‌های 30*30 ایجاد می‌شوند و نیاز به تعمیر و نگهداری پیچیده‎تری نسبت به بقیه مخازن دارند.

2) کانال‌ها

مجموعه‌ای از کانال‌های متصل به یکدیگر هستند که سطح آب از فواره‌های آن تشکیل شده است. کانال‌ها از یک شبکه خط لوله در زیر تغذیه می‌شوند.
چراغ‌ها، سیم‌کشی و سایر دستگاه‌ها زیر زمین نصب شده‌اند. تجهیزات به کار رفته در طراحی انواع آبنماها بر روی قیمت آبنمای موزیکال و کف خشک تاثیر‌گذار می‎گذارد.
شبکه کلی کانال‌ها با کاشی پوشانده شده است و به اندازه کافی قوی و وسیع می‌باشد، در حدی که بتواند رفت و آمد مردم و وسایل نقلیه را تحمل کند. بین هر کدام از 1/20 تا 1/50 متر فاصله لازم است تا افراد بتوانند بدون خیس شدن حرکت کنند. این سیستم تعمیر و نگهداری راحتی دارد.

آبنمای رقصان | ایران فانا

3) مخزن باز

آب در یک مخزن بزرگ یا حوضچه زیر پیاده‎رو طراحی شده است. پیاده‎رو برای مخزن با ستون‌های ضخیم و قوی حمایت می‌شود. ارتفاع آن می‌تواند تنظیم شود. هر ستون حداکثر ۴ کاشی را حمایت می‌کند. نگهداری و تعمیر این سیستم بسیار آسان است.

4) مخزن کمکی

آب از یک مخزن زیرزمینی در نزدیکی آبنما قرار دارد. پمپ و لوله‌هایی که به مخزن وصل هستند، آب را گرفته و از طریق یک خط لوله بازگشت مجدد به مخزن برمی‌گردانند. لوله‌ها باید شیب‌دار باشند و سرعت جریان نباید زیاد باشد. این سیستم را می‌توان با دو قسمت اول (گودال‌ها و کانال‌ها)  ترکیب کرد تا آبنما‌های با کارایی بیشتر به دست بیاید.

5) آبنماهای شاداب

برخی از آبنما‌های کف خشک امکان تعامل بین افراد و آب را با جلوه‌هایی از نور و صدا فراهم می‌کند که به آن‎ها چشمه‌های تعاملی خشک می‌گویند.
تأسیسات عجیب و غریبی دارند که امکانات فضا را افزایش داده و مردم را تشویق می‌کند تا با آب ارتباط برقرار کنند.

یک آبنما می‌تواند دکمه‌های لاستیکی داشته باشد. هر دکمه دارای یک حسگر است که یک تابع را کنترل می‌کند.
با راه رفتن روی آن‎ها می‌توانیم به اضافه کردن یا حذف چراغ‌ها، تغییر رنگ‌ها و کنترل ارتفاع فواره‎ها دست یابیم.
دکمه‌ها می‌توانند دستی باشند. سنسورها سیگنال را به سیستم رسانده و تغییرات را ایجاد می‌کنند. کنترل پنل را می‎توان در مکان‌های مختلف نصب کرد.
اگر آبنما یک اتاق فنی داشته باشد از آن‎جا می‌توانیم تنظیمات را انجام دهیم. علاوه‎بر این، از تجهیزات و پمپ‎ها می‌توانیم مطلع شویم. این آبنماها می‌تواند در خارج از منزل هم نصب شوند و با گل و گیاهان سبز ترکیب زیبایی را به‎وجود آورند.
امروزه استفاده از انواع آبنماها نظیر آبنمای ریتمیک، کف خشک و موزیکال شرایط آرامش‎بخش خوبی را برای مخاطب مهیا می‎کند.

4) موسیقی

این مدل از آبنما‌ها برای ایجاد فضای موسیقی مناسب هستند. آهنگ‌های پخش شده از بلندگوهای اطراف، فضای آبنما را دلپذیرتر و لذت‌بخش‎تر می‎کند.
تجهیزات در ارتفاع ⅗ تا 4 متری آبنما قرار می‌گیرند. از طریق دکمه‌های ذکر شده، می‌توانیم طبق نظر تماشاگران آبنما را تنظیم کنیم.
آب، موسیقی و نور سه عنصر شگفت‎انگیز در فضای شهری هستند و اثری ناب از ادغام آب، نور و صدا ایجاد می‎شود.
لذت بردن، زیبایی و اصالت در این آبنما‌ها به نحو فوق‌العاده‎ای به چشم می‎آید.
در این آبنماها، نصب سیستم تصفیه‎ی آب بسیار مهم است و تضمین می‌کند که کانال آب همیشه در شرایط مطلوبی قرار بگیرد.
امروزه تصفیه آب با گاز ازن بسیار متداول است. این مدل از آبنما با موسیقی همراه است. تابلو الکتریکی در چنین آبنما‌هایی معمولا در خارج از منزل قرار دارد، یعنی در جایی نزدیک به آبنما و در یک اتاق فنی شامل تجهیزات تصفیه خشک و پمپ‌ها قرار می‌گیرد.

آبنماهای رقصان

آبنماهای رقصان به‎عنوان چشمه‌های آب پویا شناخته می‌شوند و نوع خاصی از آبنماهای زینتی هستند که عملکردهای متفاوتی را ارائه می‎دهند.
از فواره‌های تزئینی استاندارد گرفته تا تکنولوژی‌هایی پیچیده را می‌توان نام برد.
آبنماهای رقصان باعث ایجاد شادی و هیجان می‌شوند و معمولا برای تماشای حرکات آب به همراه موسیقی ایجاد شده‌اند که در فضاهای بیرونی بسیار لذت‌بخش هستند.

آبنما | ایران فانا

ابعاد بزرگ آبنما

اندازه بزرگ و کیفیت عالی آن‎ها مستلزم پوشش‌های فراوانی است که با مشخصات آن‎ها سازگاری داشته باشد و در حوضچه‌های بزرگ و در باغچه‌ها می‌توانیم از این مدل آبنماها استفاده کنیم.
این مدل آبنماها مناظر زیبایی را ایجاد می‌کنند و برای عموم مردم لذت‌بخش و زیبا می‌باشند.
به ‎دلیل تاثیرات فوق‎العاده‎ای که انواع آبنماها روی روحیه و آرامش افراد می‎گذارد، استقبال اکثر مردم از آبنمای موزیکال، آبنما در فضای سبز و … بی‌نظیر است.

سیستم‌های کنترل

کنترل آب و جلوه‌های ویژه آن بسیار پیچیده می‌باشد. هر فواره به کنترل نیاز دارد. سیستم‌های کنترل شامل یک لوله الکتروشیمیایی قابل حمل می‌باشند که برای هر فواره جداگانه عمل می‌کند. اپراتورها، فواره‌ها را فعال یا غیرفعال می‌کند.

نور و رنگ

نور یک عنصر بسیار مهم در طراحی فواره‌ها می‌باشد. این مدل از آبنماها در طول شب به حداکثر شکوه و زیبایی خود می‌رسند. نور سفید می‌تواند با نورهای دیگر ترکیب و مناظر زیبایی را به‌وجود آور. اهمیت نور و نورپردازی در آبنماهای موزیکال را نباید نادیده گرفت، زیرا بر زیبایی آبنما تاثیر‌ می‎گذارد و باید توسط کارشناسان بررسی شود.

قدرت بالا

برای به دست آوردن بهترین عملکرد آبنمای موزیکال و رقصان و سایر آبنماها، به پمپاژ بالا و روشنایی نیاز داریم. این فواره‌ها باید تا فاصله‌های طولانی ارتفاع بگیرند. قدرت روشنایی نیز تاثیر زیادی در زیبایی رقص آب دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *