آب | آبنمای موزیکال ایران فانا

از مهم‌ترین پروژه‌های شهرسازی قرن 18 فرانسه ایجاد گردشگاه‌های عمومی بود. در سال 1766 باغ‎ها و پارک‌های تفریحی برای عموم مردم ساخته شد، و همین اقدام باعث شد که باغ‎ها و پارک‌ها از انحصار عده‎ای خارج شود و پارک‎های شهری در اروپا گسترش پیدا کند.
دیری نگذشت که سایر کشور‌های اروپایی تحت تاثیر این حرکت قرار گرفتند و بسیاری از کشورهای اروپایی اقدام به ساخت پارک‌های شهری کردند.
همگانی بودن پارک‌های شهری از مهم‌ترین ویژگی‌ای بود که آن‎ها را از باغ‎های اختصاصی متمایز می‌کرد.

فضاهای آرامش دهنده‌ای همچون پارک‌های شهری بستر مناسبی را برای افرادی فراهم می‎کند که به دنبال آرامش و رهایی از روزمرگی‌ها و دغدغه‌های فکری هستند.
به منظور زیبا‌سازی پارک‌های شهری در سال‎های اخیر، در طراحی منظر این گونه فضا‎ها از قابلیت‌هایی که آب دارد، استفاده می‌شود.

پارک شهری | آبنمای موزیکال ایران فانا

نمونه‌های اجرا شده در این زمینه نشان می‌دهد که آب باعث فعال شدن حواس پنچ گانه می‌شود. همچنین در برقراری ارتباط عمیق انسان با محیط تاثیر بسزایی دارد، برای همین نباید تنها به جنبه بصری و زیبایی آن توجه کرد، بلکه لازم است به تمام ابعاد آب مانند صدا، بافت، بو، دما، رنگ و حرکت آب توجه ویژه‎ای شود.

ترکیب آب با موسیقی و انواع ال ای دی‌ها فضایی جذاب و زیبایی را به وجود می‌آورد. امروزه از انواع آبنمای موزیکال در طراحی پارک‌های شهری استفاده می‌شود.

کاربرد آبنما علاوه بر حفظ بافت طبیعی، چهره‌ای نوین به پارک‎های شهری می‌دهد.

پارک شهری | آبنمای موزیکال ایران فانا

علاوه بر کاربرد آبنما در طراحی پارک‎های شهری، برای زیباسازی فضای خانه از انواع آبنما همچون آبنمای موزیکال خانگی استفاده می‌شود تا جذابیت و شادابی محیط را دو چندان کند.

آب به عنوان عنصر ادراکی

جنبه‌ی بصری و شکلی آب بسیار جالب توجه است، حرکت ریتمیک آب که به صورت عمودی و افقی است تاثیر بصری فوق العاده‎ای بر بیننده گذاشته و باعث ایجاد حس آرامش می‌شود.
نوع نازلی که در آبنما به کار می‌رود در تعیین حرکت آب تاثیر گذار است و بنا بر نوع نازل‌ها قیمت آبنمای موزیکال تعیین می‌شود.

تاثیر آب در فضا و در ادراک مخاطب تنها به احساس بصری ختم نمی‌شود، بلکه آب از نظر صوتی، بویایی، رطوبت و تازگی می‌تواند فضایی را برای تفکر، توقف، تامل و … به وجود آورد و حس خوبی را به مخاطب القا کند.
قدم زدن در کنار آب، تماشای حرکت و گوش دادن به صدای آب حس خوب و آشنایی برای اکثر مردم تداعی می‌کند.

آبنمای موزیکال | آبنمای موزیکال ایران فانا

اشکال مدرن آب در پارک‌های شهری

آب با توجه به ظرفی که در آن قرار می‌گيرد و همچنین سازگاری با دیگر عناصری همچون موسیقی و نور، می‌تواند به طيف وسيعی از عملکردهای حرکتی تا ايستا پاسخ دهد.
شکل‌های کلاسیک حوض‌ها و استخرها که می‌تواند به شکل دایره، مربع، مستطیل و … باشد از نظر ادراکی می‌تواند القاء کننده‌ی نوعی سکون و تمرکز باشد که حرکت کند و سپس در لحظه‌ای مکث کند. همین مساله شرایطی را فراهم می‌کند تا فضای مساعد و خوبی برای نشستن و توقف‎های طولانی مدت در کنار آبنما‌ها به وجود آید.

آبنما | آبنمای موزیکال ایران فاناامروزه در پارک‎های شهری نمونه‌های متنوعی از آبنما در ترکیب با سایر اجزاء و عناصر همچون موسیقی و نور، طراحی و ساخته شده است که حرکت آب در این مدل از آبنماها بنا بر نوع آبنما متفاوت است. حرکت آب می‌تواند به صورت مورب، عمودی، پله‎ای و … باشد، همچون آبنمای کف خشک که زیبایی فوق‌العاده‎ای به فضا می‌دهد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *