انواع آبنمای کف خشک

آبنمای کف خشک با آب جمع شده در حوضچه زیر سطح زمین کار می کند و  انواع مختلفی از سیستم های جریان آب و تغذیه برای آن وجود دارد.

در ادامه با انواع آبنماهای کف خشک آشنا می‌شوید.

آبنمای کف خشک با نورپردازی

چاله های تکی:

از ماتریس چاله هایی تشکیل شده است که توسط شبکه خط لوله به یکدیگر متصل می شوند. بالای هر چاله  یک کاشی کف با یک شبکه در مرکز آن  وجود دارد که معمولاً اندازه آن کوچک است . این آبنماها به نگهداری دقیق  تری نسبت به بقیه نیاز دارند.

کانال‌ها:

این سیستم از مجموعه‌ای از کانال‌ها تشکیل شده است که به یکدیگر متصل شده و دارای سطح آب یکسان هستند و از آنها نازل‌های کف خشک خارج می‌شوند. کانال‌ها توسط یک شبکه خط لوله واقع در زیر آنها تغذیه شده و ارتباط برقرار می‌کنند. چراغ‌ها، سیم‌کشی و سایر دستگاه‌ها نیز در زیر زمین نصب می‌شوند. کل کانال با کاشی‌هایی پوشانده شده است و آنقدر قوی و گسترده است که تردد مردم و  یا وسایل نقلیه را آسان می‌کند. باید بین آنها 1.20-1.50 متر فاصله باشد تا افراد بتوانند بدون خیس شدن راه بروند. این نمونه از آبنما یک تعمیر و نگهداری آسان و عملی را ارائه می‌دهد.

مخزن روباز:

در این حالت آب در یک مخزن بزرگ یا حوضچه بزرگ روباز واقع در زیر سطح آبنما جمع می شود. روسازی روی مخزن توسط سازه‌ای متشکل از ستون‌های مستحکم ضخیم پشتیبانی می‌شود که ارتفاع آنها قابل تنظیم است. هر ستون حداکثر از چهار سنگ فرش تشکیل شده است. نگهداری و نصب این سیستم بسیار آسان است، به منظور دستیابی به تجهیزات  مختلف زیر سظح آبنمای کف خشک، اپراتور فقط مجبور است سنگ فرش ها را جدا کند.

مخزن کمکی:

آب از مخزن زیرزمینی واقع در نزدیکی (آبنمای سطح خشک) جمع آوری و تغذیه می شود. یک پمپ و یک سری لوله متصل به مخزن ، نازل های آب را تغذیه می کنند. آب از طریق خط لوله برگشتی جاذبه به مخزن برمی گردد، لوله ها باید کمی شیب داشته باشند و از سطح مقطع مهم برخوردار باشند تا بتوانند به سرعت کم جریان آب برسند. این سیستم را می توان با دو مورد اول (چاله ها و کانال های جداگانه) ترکیب کرد تا آبنماهای کارآمدتری ایجاد کند.

آبنماهای تفریحی و بازی

برخی از انواع آبنما به گونه ای طراحی شده اند که امکان تعامل بین تماشاگران و آب و در برخی موارد با جلوه های صوتی و نور را فراهم می کنند که باعث افزایش امکانات فضاهای عمومی می شود. وقتی این اتفاق می‌افتد آنها را آبنماهای کف خشک تعاملی می‌نامند. طراحی و مفهوم این آبنماها شبیه فواره‌های خشک است. اما وسایل بازی کودکان در کنار آنها قرار می‌گیرند.

 

 

برای دیدن نمونه کارهای آبنمای کف خشک شرکت فانا، بر روی لینک کلیک کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *