آبنمای موزیکال | ایران فانا

اهمیت کیفیت آب در انواع آبنمای موزیکال در طول عمر آبنما بسیار تاثیر گذار است.
برای عملکرد مناسب انواع آبنمای موزیکال و قطعات آن‎ها، استفاده از آب مناسب بسیار مهم است. در صورتی که این موضوع رعایت شود، از سایش و گسل آبنماها جلوگیری می‌شود و آنها دیرتر فرسوده شده و از بین می‌روند. به عنوان یک قاعده کلی، آب باید پاک، شفاف و اسیدی باشد؛ البته به همان نسبت باید مانند آب آشامیدنی، کلسیم داشته باشد.
این ویژگی‌ها به صورت خلاصه به شرح زیر است:

  •  pH آب مورد استفاده در آبنماها باید بین 7.2 و 7.6 باشد.
  • محتوای ناخالصی آن، نباید بیش از 50 گرم در هر متر مکعب آب باشد.
  • سختی آب نباید بیش از 180 میلیگرم در هر لیتر باشد.
  • محتوای کلر آن باید کمتر از 125 میلی گرم در هر لیتر باشد
  • دمای آب باید بین 5 درجه و 35 درجه سانتی گراد باشد.

pH آب‌‌

اجزای اصلی فواره‌های موزیکال معماری را الکتروپمپ‎ها، نازل‎ها، چراغ‌های زیرزمینی، لوله‌ها و غیره تشکیل می‌دهند که در صورت رسیدگی نکردن به هر یک از آنها در نهایت در کمتر از یک سال، عملکرد آبنما متوقف خواهد شد.
در تعیین قیمت آبنمای موزیکال کیفیت الکتروپمپ‌ها، نازل‌ها، چراغ‎های زیر زمینی و … تاثیر گذار هستند.
جنس اکثر این قطعات از برنز، برنج، تامبگوو، فولاد ضد زنگ و غیره ساخته شده‎اند و فلزات سنگین را تحمل نمی‎کنند. اگر pH آب 7 یا بیشتر از آن باشد، به آن قلیایی گفته می‌شود.

pH مخفف هیدروژن پتانسیلی می‎باشد و مقیاس آن می‌تواند بین 0 تا 14 باشد، که اگر این مقدار بین 0 تا 7 باشد، محلول اسیدی محسوب می‌شود، در حالی که اگر بین 7 تا 14 باشد، آن را قلیایی می‌نامند. یک روش خوب برای اندازه‎گیری pH وجود دارد که این تست، تقریبی بوده و با استفاده از یک نوار کاغذ لاکتوم، صورت می‌گیرد. هنگام قرار دادن آن در آب، نوار کاغذ تغییر رنگ می‌دهد؛ به طوری که می‌توان آن را با رنگ‌های چاپ شده در خارج از بسته که بسیار هم دقیق می‌باشند، مقایسه کرد. این آزمایش‌ها معمولا قیمتی ندارند؛ اما در صورت استفاده نکردن از آن‎ها و خراب شدن آبنما برای حل مشکل‌ باید خیلی هزینه کرد.

این تست‌های آنالیزی، برای استخر نیز بسیار قابل اعتماد بوده و افرادی که دارای استخر هستند، از این راه به راحتی می‌توانند، استفاده کنند
به طور کلی هنگامی که مقدار pH آب بیش از 8 باشد آب آبریشی می‌شود و می‌تواند باعث رسوب‎گذاری در سراسر لوله‌ها و نازل‌ها شود. این آب همچنین می‌تواند موجب تحریک چشم‌ها، گوش‌ها، بینی و گلو شود و مشکلاتی برای سلامتی انسان بوجود آورد.
همچنین، اگر pH بیش از 8 باشد، افزودن کلر به آب هیچ اهمیتی ندارد، زیرا PH بالای آن از اثر کلر بر دیگر مکان‌ها جلوگیری کرده و آن را خنثی می‌کند.

آب | آبنمای موزیکال ایران فانا

ناخالصی‌ها در آب

اگر محتوای آب دارای ناخالصی بالایی باشد (بیشتر از 50 گرم در هر متر مکعب)، باعث ایجاد انبساط و انسداد در جِت‌های خروجی نازل‌هایی که دارای قطر کم و پروانه‌ی پمپ هستند، شده و در کارکرد آنها اختلال‌هایی بوجود می‌آید.
جریان خروجی آب در این آبنماها کاهش می‌یابد. بنابراین توصیه می‌شود که آب برای استفاده در آبنماهای معماری ابتدا درست مثل آب استخر فیلتر شود و سپس مورد استفاده قرار گیرد. برای تعمیر و نگهداری از آنها، بهتر است یک فیلتر یا دستگاه مشابهی که بتواند آب را در کمتر از 4 ساعت فیلتر کند، به آبنمای خود اضافه کرده و با خیال راحت از آبنمای‌ خوداستفاده کنید.
به دلیل کم بودن حجم کل آب برخی از انواع آبنماها مانند آبنمای کف خشک و یا آبنمای ریتمیک که عمق کمی دارند، تصفیه آب می‌تواند راهی ارزان قیمت اما در عین حال کارآمد برای شما فراهم کند.
توصیه می‌شود یک منبع برق را در پایین آبنما قرار دهید تا بتواند برای جذب خاک پای عابران و جلوگیری از ورود آنها به داخل آبنما کار کند و دستگاهی تمیز کننده به آن وصل کنید تا از سالم بودن دستگاه خود اطمینان حاصل کنید. در صورتی که خاک زیادی وارد موتور آبنما شود، می‌تواند عملکرد آن را کند کرده یا حتی آن را از کار بیندازد.

آبنمای موزیکال | ایران فانا

سختی آب

آب‌ها را حتی می‌توان از نظر سختی نیز طبقه بندی کرد. این سختی بر اساس مقدار کلسیم و منیزیم نمک آب محاسبه می‌شود.
در انواع آبنما همچون آبنمای ریتمیک، آبنمای کف خشک، آبنمای ریتمیک و …  استفاده از آب با سختی بیش از 90 میلی گرم در هر لیتر (آب متوسط) توصیه نمی‎شود.

اگر آب استفاده شده در انواع آبنمای موزیکال، سخت یا بسیار سخت باشند، نمک در چراغ‌های زیردریایی رسوب کرده و بنابراین نور کمتری را با همان انرژی دریافتی قبل تولید می‌کند.
این موضوع همچنین رسوبات کلسیم را در اتصالات پیچ‌های لوله‎ها، نازل‌ها و غیره ارتقا خواهد داد که این اتفاق تعمیر و تغییر این آبنماهای موزیکال را دشوار می‌کند.
این نمک‌ها به ویژه در داخل پمپ‎ها، لوله‎ها، الکترو پمپ‌ها و غیره مضر می‌باشند و در صورتی که رسوبات نمک دسترسی به آب را برای آبنما سخت کنند، پس جریان و فشار آب کاهش یافته و به تدریج کم می‌شود. این موضوع حتی می‌تواند منجر به شکستن عناصر شود.

این اتفاق در پمپ‌های الکتریکی نیز جدی است که در نهایت می‌توانند روتور (چرخان) را خم کرده و منجر به شکستگی هر یک از لامپ‌های پروانه‎ای شود.
این رسوبات به خصوص در زمستان خطرناک هستند، زیرا بسیاری از اتصالات این آبنماهای موزیکال به دلیل دمای پایین قطع می‌شوند. رسوبات نمک در داخل الکتروپمپ‌ها جمع شده و سخت می‌شوند و پوسته‌ای را ایجاد می‌کنند که روتور را به پوشش پمپ می‌چسباند. بنابراین، پمپ کاملا غیر قابل استفاده شده و باید برای برطرف شدن این مساله بسیار هزینه شود.

برای پیشگیری از بوجود آمدن تمام این مشکلات، در تاسیساتی که آب بسیار سخت است، توصیه می‌شود که نرم کننده‌های رزینی را که برای مبادله یون‌های کلسیم و منیزیم به یون‌های سدیم یا هیدروژن هستند، ایجاد کنید تا آب نرم‌تر شود و به دستگاه شما کمترین آسیب را برساند.

آب | آبنمای موزیکال ایران فانا

استفاده از کلر در آبنمای موزیکال

اگر چه استفاده از کلر به دلیل وجود فلزات نازل و چراغ در آبنما، توصیه نمی‎شود، اما اگر دوز کلر آن بیش از 5 میلی‎گرم در هر لیتر آب نباشد، مشکل خاصی برای دستگاه شما بوجود نمی‎آید.

کلر پرمصرف‎ترین محصول برای ضدعفونی کردن آب است، زیرا باعث می‌شود بسیاری از میکروب‎ها، ویروس‎ها، باکتری‌ها و بیماری‌ها از بین بروند.
برای اینکه کلر بتواند موثر باشد، آب باید تمیز و روشن بوده و در صورت وجود ناخالصی عمل ضد باکتریایی این ماده اسیدی ضعیف‎تر خواهد بود.
اگر دمای هوا بین 10 تا 18 درجه سانتیگراد (50 درجه فارنهایت و 64.4 درجه فارنهایت) باشد، آب باید حداقل 30 دقیقه بماند تا کلر بر روی آن پاسخگو باشد. اگر دمای آب کم و یا بیش از مقادیر اظهار شده باشد، این مدت زمان باید تا یک ساعت افزایش یابد.

دمای آب در آبنمای موزیکال

کم بودن دمای اطراف این نوع از آبنما منجر به انجماد و شکستن لوله‎ها، الکتروپمپ‌ها و نازل‌ها می‌شود.
این واقعیت با درجه حرارت زیر 0 درجه سانتیگراد کاملا مرتبط است. به ویژه هنگام استفاده از چراغ‌های LED، باید ظرفیت آن‎ها را در نظر گرفت و نباید آن‎ها را در دمای کمتر از 5 درجه یا بیش از 35 درجه سانتی‎گراد قرار داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *