رنگ ها | آبنمای موزیکال ایران فانا

نورپردازی

تاثیرات رنگ و نور بر روی محیط عاملی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. نور یکی از اساسی ترین عناصر مورد نیاز بشر است که اخیراً در زمینه های زیباسازی محیط به صورت خارق العاده مورد استفاده قرار گرفته است. برای زیبا شدن فضاهای سبز از انواع نورهای رنگی استفاده می شود، که این فضاهای سبز شهری منبع تفریح است و در دسترس عموم مردم قرار دارد. با کمک تجهیزات پیشرفته می توان از تلفیق نورهای رنگی و آب آبنمای ریتمیک ساخت و باعث زیباسازی فضای سبز شد.

این نور های رنگی تعامل و ارتباط خاصی با محیط برای مخاطبین فراهم می کند.

مزایای نور پردازی درفضاهای سبز شهری به این ترتیب است:

1- تفریح: شاداب و متنوع شدن محیط تفریحی و گردشی

2- محیط زیست: نورپردازی در فضای سبز شهری موجب قدردانی بیشتر مردم از محیط زندگی خود می باشد.

3- ارزش زیبا شناختی: در فضاهای سبز شهری به وسیله ی نورپردازی این ارزش زیبا شناختی به وضوح مشهود است و افراد از ماهیت آن لذت می برند. در زمانی که محرومیت از طبیعت درفضاهای کوچک زندگی به شدت چشمگیر است، نورپردازی فضای سبز با رعایت اصل روانشناختی و آگاهی به نگرش های مثبت و هنجار های خوب اجتماعی کمک می کند.

درکنار توسعه شهرسازی نیاز به فضای سبز بسیار احساس می شود و یکی از عواملی که میتواند این فضا را برای افرادی که بعد از یک روز سخت کاری، مناسب برای  استراحت کند، نورپردازی همگون و آرام بخش است که افراد بتوانند آسوده در افکار خود غوطه ور شوند و از رنگهای متنوع لذت ببرند. این تعامل می تواند تاثیرات تسکینی روی سطوح توجه و کاهش اختلال و اضطراب را داشته باشد. یکی از عواملی که باعث زیباسازی فضای سبز می شود استفاده از آبنمای موزیکال است.

هرکدام ازاین نورهای رنگی مفهوم و حس متفاوتی را انتقال می دهند.

آبنمای موزیکال | آبنمای موزیکال ایران فانا

آیا شما می دانید که محیط اطراف شما ممکن است بر احساسات و حالت ذهن شما تأثیر بگذارد؟

نکته جالب و مهمی که باید دانست این است که رنگها بلند تر از کلمات سخن می گویند.
رنگ ها تأثیرات ناآشکار زیادی بر رفتار و تصورات انسانها می گذارند که آگاه شدن به این تأثیرات درانتخاب نوع نورپردازی و طراحی محیط مؤثر و مفید است.
رنگ اغلب با احساسات شخص مرتبط است. رنگ ممکن است بر وضعیت ذهنی یا فیزیکی فرد تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده است که برخی از مردم با دیدن رنگ قرمز افزایش ضربان قلب پیدا می کنند که پس از آن منجر به ترشح آدرنالین درجریان خون می شود.

همچنین اثرات روانشناختی رنگ معمولا به دو دسته اصلی مربوط می شود: گرم و سرد. رنگ های گرم – مانند قرمز، زرد و نارنجی – می توانند انواع احساسات را از لحاظ راحتی و گرما به خصومت و خشم تحریک کنند. رنگ های خنک – مانند سبز، آبی و بنفش – اغلب باعث احساس آرامش و ناراحتی می شوند.که با ترکیب این رنگها در کنار هم اثرات سوء آن رنگها خنثی می شود.

خواص روانشناختی رنگها

سه رنگ اصلی قرمز، آبی، زرد و ترکیب این رنگها در بدن، ذهن و احساسات تعادل ایجاد می کند. خواص روانشناختی رنگها به شرح زیر است :

رنگ سرخ تاثیر گذار بر فیزیک:

جسمانی و فیزیکی، قدرت، گرما، انرژی، بقای اساسی، مبارزه یا پرواز، تحریک، مردانگی، هیجان.

رنگ قرمز طولانی ترین طول موج را دارد و به سرعت توجه را جلب می کند. از این رو درچراغ های راهنمایی سراسر جهان استفاده می شود. اثر آن فیزیکی است، ما را تحریک می کند و نرخ پالس را افزایش می دهد. به این ترتیب تصور می شود که گذر زمان سریعتر است. این مربوط به اصل مردانه است و می تواند غریزه ی”مبارزه یا پرواز” را فعال کند. قرمز رنگی قوی و بسیار اساسی و بدون ظرافت است. بسیار دوستانه، تحریک کننده و پرجنب و جوش است و درعین حال، آن را می توان به عنوان رنگ  تهاجمی درک کرد.

رنگ آبی تاثیر گذار بر فکر:

هوش، ارتباطات، اعتماد، کارایی، آرامش، وظیفه، منطق، خنکی، انعکاس

آبی رنگ ذهن و اساساً آرامش بخش است. برخلاف قرمز که رنگی فیزیکی است آبی فکر را سبک و نرم و آرام می کند. تمرکز و توجه را ارتقاء ، ذهنیات و افکار مشوش را آرام و سازمان دهی می کند ، تفکر را روشن و به سمت روحانیت سوق می دهد .

 رنگ زرد تاثیر گذار برعواطف:

خوش بینی، اعتماد به نفس، عزت نفس، اضطراری، قدرت احساسی، دوستی، خلاقیت.

طول موج رنگ زرد نسبتا طولانی و اساساً تحریک کننده است. دراین حالت، محرک احساسی است، بنابراین زرد قوی ترین رنگ از نظر روانی است. زرد، روحیه و اعتماد به نفس را افزایش می دهد. این رنگ اعتماد به نفس و خوش بینی است. استفاده  بیش ازحد آن می تواند باعث کاهش عزت نفس، ترس واضطراب شود.

ترکیب رنگ | آبنمای موزیکال ایران فانا

رنگ سبز تاثیر گذار بر تعادل:

هماهنگی، تعادل، استراحت، عشق جهانی، استراحت، ترمیم، اطمینان، آگاهی محیط زیست، تعادل، صلح.

سبز در مرکز طیف، رنگ تعادل است. هنگامی که در اطراف ما مقدار زیادی رنگ سبز باشد، نشان دهنده حضور آب و دوری از قحطی است، بنابراین ما با سبز به احساس امنیت بیشتری می رسیم .

رنگ بنفش نماد روحانیت:

آگاهی معنوی، مهارتی، بینایی، لوکس، اعتبار، حقیقت، کیفیت.

رنگ بنفش کوتاه ترین طول موج را دارد آگاهی را به سطح بالایی از فکر حتی به حوزه ارزش های معنوی می رساند. این ویژگی درون گرایانه، تفکر عمیق یا مراقبه را تشویق می کند. آخرین طول موج قابل مشاهده قبل از اشعه ماوراء بنفش، دارای ارتباط با زمان، فضا و کیهان است. استفاده بیش از حد از بنفش می تواند درونگرایی خود را بیش از حد افزایش دهد و لحن نادرست آن چیزی ارزان، تند و زننده سریع تر از هر رنگ دیگر را القا کند.

رنگ نارنجی فیزیکی و القا کننده اشتیاق و سر گرم کننده است:

راحتی فیزیکی، غذا، گرما، امنیت، حساسیت، اشتیاق، فراوانی، سرگرم کننده.

رنگ نارنجی چون ترکیبی از قرمز و زرد می باشد، تحریک کننده فیزیکی و عاطفی است.

این یک رنگ سرگرم کننده والقا کننده گرما، حساسیت و پناه است.

رنگ صورتی فیزیکی ، آرامش و عشق است:

آرامش فیزیکی، پرورش، گرما، زنانه بودن، عشق، جنسیت، بقای گونه.

صورتی چون ترکیبی از سفید و قرمز است یک رنگ قدرتمند است ولی خاصیت تحریک کنندگی ندارد. جسم را آرام می کند و تسکین کننده درد است.

رنگ سفید نماد خلوص و پاکی است:

بهداشت، استریل، وضوح، خلوص، پاکی، سادگی، پیچیدگی، بهره وری.

سفید جذب کننده است و کمال جاذبه ی بصری ایجاد می کند و القاء کننده حس خوب است .

آبنما | آبنمای موزیکال ایران فانا

ترکیب رنگ سفید با بقیه رنگها از شدت خصوصیات آنها کمتر میکند و تأثیرات ملایم تری نسبت به رنگ اصلی دارد مثلاً سفید وقت با قرمز آمیخته می شود خاصت تهاجمی قرمز را خنثی کرده و ملایمت آن را افزایش میدهد.

با درکنار هم قرارگرفتن این رنگها و نمایش رقص و بازی آنها باهم می توان تمام این تأثیرات مثبت را یک جا به مخاطب القا کرد و حس مثبت و تاثیر گذار آن را روی حالات روحی و جسمی اشخاص شاهد بود.

شرکت فنی مهندسی آتیه سازان نوین آتبین (فانا) در راستای نورپردازی و زیبایی سازی فضای سبز اقدام به اجرای آبنمای فضای سبز کرده است تا بتواند از این طریق منتقل کننده حس ناب به مردم باشد.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *