معروف‌ترین آبنماها در جهان

همواره آبنماها در سراسر جهان یکی از المان‌‌های بصری و زیبایی شناختی هر شهر به شمار می‌روند. معروف‌ترین آبنماها در جهان عبارتند از:

1- آبنمای بلاژیو، لاس وگاس

یکی از زیبا‌ترین و چشم نواز‌ترین آبنماهای تزئینی در جهان، آبنمای بلاژیو مقابل هتل بلاژیو در شهر لاس وگاس آمریکا می‌باشد.
در این آبنما نمایش بی‌نظیری از آب به همراه نور و موسیقی ارائه می‌گردد و به همین دلیل این آبنما را به یکی از زیبا‌ترین آبنماهای موزیکال جهان تبدیل کرده است. هنگام بعدازظهر این آبنما در هر 30 دقیقه یک­بار و در اوایل شب هر 15 دقیقه یک­بار اثری ناب از ادغام نور، صدا و نور عرضه می‌کند. معروف‌ترین قطعات موسیقی هنگام این نمایش مانند “زمان خداحافظی”، “موسیقی تو” اجرا می‌شوند.

2- آبنمای تروی، رم

آبنمای تروی بدون شک یکی از معروف‎ترین آبنماهای تاریخی و مشهور در جهان می‌باشد. این آبنما در شهر رم واقع شده است. ارتفاع این آبنما چیزی حدود 26.3 متر و عرض آن حدود 49.15 متر می‌باشد. افسانه‌ای درباره این آبنما وجود دارد که اگر شما یک سکه را درون چشمه تروی پرتاب کنید، مجددا به شهر رم خواهید بازگشت.

آبنمای موزیکال | ایران فانا3- آبنمای سحرآمیز مونجا یک واقع در بارسلونا

در سال 1929 این آبنما در محله مونجایک بارسلونا ساخته شد. در آن زمان تنها رقص نور به همراه آب در این آبنمای افسانه‌ای وجود داشت. در دهه 1980 موسیقی به این ترکیب اضافه شد. در حین اجرای نمایش آب و نور به همراه موسیقی در یکی از زیباترین آبنماهای موزیکال دنیا، تمامی چشم‌ها به آن دوخته می‌شود.

4- آبنمای ثروت در سنگاپور

آبنمای باشکوه ثروت در یکی از بزرگترین مراکز خرید شهر سنگاپور واقع شده است. باتوجه به کتاب رکوردهای گینس این آبنما بزرگترین آبنمای جهان می‌باشد. در طول دوره‌‌های مشخصی از روز آبنما خاموش می‌شود و در این زمان بازدیدکنندگان و گردشگران در اطراف این آبنما برای انداختن سکه در مرکز آن تلاش می‌کنند. در طول شب آبنما برای اجرای موسیقی به همراه رقص نورها و آب تنظیم می‌گردد.

5- آبنمای دوستی، مسکو

آبنماها یکی از ویژگی‌‌های اصلی در مراکز خرید کشور روسیه به شمار می‌آیند. این آبنما یکی از مشهور‌ترین و منحصر به فرد‌ترین آبنمایی است که تا کنون طراحی و ساخته شده است. این آبنما شامل 16 مجسمه طلایی به نمایندگی از جمهوری‌‌های متحد جماهیر شوروی می‌باشد. طراحی انواع آبنماها نظیر آبنمای ریتمیک، آبنمای کف خشک، رقصان و … زیبایی خاصی به فضا می‎دهد.

آبنمای موزیکال | ایران فانا6- آبنمای دیتیوولی، ایتالیا

این آبنما در شهر تیوولی ایتالیا قرار دارد. آبشارهای آبنما به شکل فواره‌هایی زیبا به درون یک استخر مملو از آب سرازیر می‌گردند. این آبنما و باغ‌‌های اطراف آن یکی از بهترین مقصدهای گردشگری برای سفر یک روزه به این شهر به شمار می‌آیند.

7- آبنمای شاه فهد، جده

بلند‌ترین و مرتفع‌ترین آبنمایی که دنیا به خود دیده است، آبنمای شاه فهد واقع در جده عربستان می‌باشد. ارتفاع این آبنما به چیزی حدود 312 متر می‌رسد. از زیبایی‌ها دیگر این آبنما این است که از سراسر جده قابل مشاهده می‌باشد. در این آبنما از آب‌‌های آزاد دریای سرخ استفاده شده است. این آبنما با بیش از 500 نقطه نورانی در شب روشن و جلوه‌گر می‎باشد.

8- آبنمای آرشیابالد، سیدنی

این آبنما در سال 1932 برای جشن انجمن استرالیا و فرانسه در جنگ جهانی اول طراحی و اجرا شد. این آبنما الهام بخش هنر و ادبیات کلاسیک یونان و رم می‌باشد. آبنما یک آپولو برنز را که توسط سایر شخصیت‌‌های اسطوره‌ای و حیوانات احاطه شده است را نشان می‌دهد.

9- آبنمای سامسون واقع در کاخ پترهوف، سنت پترزبورگ

کاخ پترهوف مجموعه‌ای از کاخ‌ها و باغ‌ها است که براساس فرمان پیتر بزرگ در سال1710 تاسیس شده‌اند. این مجموعه اغلب به عنوان “ورسای روسی” شناخته می‌شود.

آبنمای ریتمیکاین کاخ دارای آبنماهای زیادی می‌باشد که مهم‌ترین آن آبنمای سامسون می‌باشد که در سال 1730 به این مجموعه اضافه شده است. این آبنما لحظه‌ای را نشان می‌دهد که سامسون‌ها در حال باز کردن فک شیرها می‌باشند که نمادی از پیروزی روسیه در برابر سوئد در جنگ شمالی می‌باشد.

10- آبنمای سواروفسکی، اتریش

آبنمای سواروفسکی یکی از مشهور‌ترین آبنماهای جهان می‌باشد که توجه گردشگران زیادی را از سراسر جهان به خود جلب کرده است. این آبنما در یکی از پارک‌‌های تفریحی بسیار معروف در شهر وانتس در نزدیکی اینسبورک اتریش واقع شده است.
این آبنمای عجیب و غریب بخشی از تبلیغ شرکت‌‌های سواروفسکی می‌باشد. شرکت‌هایی که بر روی شیشه‌‌های لوکس، جواهرات و محصولات کریستالی تمرکز دارند. این آبنما شبیه به صورت یک انسان می‌باشد و دارای چشمانی براق و کریستالی است، طراحی این آبنما به گونه‌ای است که تمام اطراف و حتی صورت آن در انبوهی از پوشش‌‌های گیاهی پنهان شده است.

11- آبنمای برج خلیفه، دبی

کمتر کسی را می‌یابید که نام آبنمای برج خلیفه واقع در دبی به گوش آن نرسیده باشد. این آبنما یکی از بزرگترین آبنماهای ساخته شده در جهان می‌باشد. این آبنما توسط یک شرکت آمریکایی طراحی شده است. آبنمای بزرگ برج خلیفه دارای 600 چراغ و پنجاه پروژکتور می‌باشد. طول این آبنما چیزی حدود 275 متر می‌باشد و آب تا ارتفاعی به اندازه 152.4 متر (برابر با دو میدان فوتبال) بالا می‌رود. این آبنمای موزیکال انواع مختلفی از موسیقی‌‌های مدرن عربی را به همراه رقص نور به نمایش می‌گذارد.

این آبنما در سال 2009 در طول مراسم افتتاح مراکز خرید دبی راه‌اندازی شد. ارزش این پروژه چیزی حدود 800 میلیون دلار برآورد شده است.

آبنمای موزیکال | ایران فانا12- آبنمای لاتونا، قصر ورسای

قصر ورسای یکی از اصلی‌ترین مکان‌‌های سلطنتی در تاریخ فرانسه به شمار می‌آید. از سال 1682 تا سال 1789 این قصر تحت حکومت لوئیز بزرگ بوده است. تمامی مجسمه‌‌های واقع در این آبنما دارای مفهوم خاصی می‌باشند.
این آبنما از افسانه مادر آپولو و دیانا الهام گرفته است. زمانی که آن‌ها از فرزندان خود در برابر دهقانان و کشاورزان محافظت می‌کنند و ژوپیتر را فرا می‌خوانند، ژوپیتر در پاسخ به ندای آن‌ها تمامی متعرضان را به قورباغه و مارمولک تبدیل می‌کند.

آبنماهای کاخ ورسای به همراه تمامی نمادها و باغ‌‌های موجود در این کاخ یکی از زیباترین مراکز گردشگری در دنیا به شمار می‌آید.

13- آبنمای شناور، اوزاکا

این آبنمای شناور و مدرن در کشور ژاپن واقع می‌باشد. آب پس از رسیدن به رشته‌‌های عمیقی از طریق حفره‌‌های عمودی در حوضچه‌‌های معلق شناور می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *