چشمه‌های معماری و آبنماهای موزیکال

چشمه‌های معماری و آبنماهای موزیکال، چشمه‌های زیبا و بی‌نظیری هستند که برای تزیین فضا فوق‌العاده‌ای هستند. این چشمه‌ها عنصر آب را به‎صورت زیبا به نمایش می‌گذارند، این مدل از آبنماها در داخل و یا خارج از خانه قابل نصب هستند ولی بیشتر در داخل خانه از آن‌ها استفاده می‌شود.

البته در مرکز خرید‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و مکان‌های عمومی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. باغ‌ها یا پل‌های عمودی را می‌توانیم با کمک این آبنماها تزیین کنیم. هر آبنما با یک نورپردازی و جریان آب که به صورت طبیعی از آن سرازیر می‌شود، همراه است.

نور و روشنایی: آّبشار‌ها باید از روشنایی خوبی بهره‌‍مند باشند، ممکن است آبنماها در مکان‌ها مختلفی استفاده شوند، نور و روشنایی باعث می‎شود تا آب بسیار جذاب به‎نظر برسد. نور زیر آب در زیبایی آبنما تاثیر خوبی خواهد داشت. معمول‌ترین رنگ انتخابی برای نور آبنما سفید می‌باشد.

آبشارهای سطحی تخت: زیباترین و بهترین آبشار‌های شناخته شده هستند که به‌عنوان دیواره‌های آب هم شهرت دارند. هم‎چون ورق شبیه به یک سطح تخت عمودی هستند، که شامل یک شیشه صاف یا دیوار سرامیکی می‌باشند.
در طراحی آن‌ها از گزینه‌های دیگری مثل فولاد ضد‎زنگ، سنگ مرمر یا هرگونه ماده مستحکم ضد‎آب و مقاوم می‌توانیم استفاده کنیم. این‌ عوامل در جلوه و  زیبای داخلی آبنما موثر بوده و آرامش‌بخش هستند.
انواع آبنمای موزیکال حس آرامش خوبی را به مخاطب القاء می‎کند.

آبنمای موزیکال آبشارهای سطحی تخت، سر و صدای بلندی تولید نمی‌کنند. این سطح‌ها حرکات ثابت و متعادلی را ایجاد می‌کنند که همراه با بازتاب نور و طراوت طبیعی آبنما زیبایی خاصی را می‌آفرینند. دیواره‌های عمودی این آبنما در یک سطح مسطح و ضد‌آب جریان‌‎های آب را ایجاد می‌کند. در پانل‌های شیشه‌ای مشکل خاصی وجود ندارد ولی در دیواره‌های سرامیکی، اتصالات افقی یک عیب محسوب می‌شود.

برای به حداقل رساندن این مشکل می‌توانیم از کاشی‌های برسلن اصلاح شده که لبه‌هایش با لیزر برش خرده و 90% کامل‌تر است، استفاده کنیم. این کاشی‌ها بدون هیچ‌گونه محل اتصالی نصب می‌شوند تا سرعت آب در آن‌ها بیش از حد نشود و هنگام ریزش از دیواره فاصله پیدا نکند. جریان آب روی سطح شیشه یا روی دیواره سرامیکی باید کمی به سمت شیب حرکت کند تا هنگام سقوط از سطح فاصله نگیرد.

عملیات نصب: دیواره‌های آب، لوله‌های توزیع را به هم اتصال می‌دهند، آب به بالای دیوار صاف منتقل شده و از طریق نازل‌های برنجی کوچک به پایین هدایت شده و لوله از دو طرف تغذیه می‌شود. اگر دیوار سطح بزرگی داشته باشد از 1/3 نازل مرکزی هم استفاده می‌شود.

پرده‌های آب لوله میلار: عملیات پرده‌های آب از دیواره‌های آب متفاوت است. چشمه‌ها از یک مجموعه لوله‎ی عمودی مصنوعی تشکیل شده است که به میلار معروف می‎باشد.
لوله‌ها مسطح هستند و در جهت عمودی قرار گرفته‌اند و از استحکام خوبی برخوردارند. هر لوله بر یک نازل در بالای دیواره متصل است. این نازل، لوله را از آب پر کرده و به قطره تبدیل می‎کند، قطرات در مسیر لوله به پایین حوضچه حرکت می‎کنند و یک جریان ثابت و منظم ایجاد می‌شود.
این چشمه‌ها جذاب و بسیار زیبا هستند حتی زمانی که از آن‎ها استفاده نشود.
امروزه انواع آبنماهای موزیکال هم‌چون آبنمای کف خشک،  ریتمیک و … برای زیبایی بخشیدن به فضای شهری کاربرد دارد.

آبنما | ایران فانا دستگاه‌های پایه: هر میلار در پرده‌ها به لوله پایین‌تر متصل می‌شود. این قطعه باعث می‌شود که سیم‌ها هم فشار و عمود بوده و یک سطح فوق‌العاده زیبا را ایجاد کند.
مواد ضد‌آب که قابل مشاهده هستند را با موادی به ظاهر زیبا مثل برنج می‌پوشانند تا زیبایی آن از بین نرود.
حوض عمودی نیز یک فیلتر زیر آب دارد که قطره‌های آب‌ را جمع کرده و مانع شل‌شدن آن‌ها می‌شود.
پردههای آب مروارید، مونتاژ یک لوله با دو قسمت جانبی است که آب را به نازل‌های بالا متصل کرده و به لوله وصل میکند. انواع نازل در آبنما و کاربرد آن بر روی کیفیت نهایی آبنما تاثیر‌گذار است.
در این حالت جریان آب به‎طور قابل توجهی پایین‌تر از دیوار‌ها قرار می‎گیرد و ب‌ اضافه کردن تاسیسات جانبی نیازی نیست. از این رو  بر روی قیمت آبنمای موزیکال تاثیر‌گذار است.

ظرافت: هر دو آبشار در سطوح مسطح و پرده‌ای آب مروارید در دستگاه‌هایی با جدیدترین تکنولوژی هستند که برای تزیین قسمت‌های بزرگ، زیبا و لوکس در نظر گرفته شده‌اند. در یک هتل درجه یک بزرگ، لابی یک ساختمان اداری یا هرجای مدرن دیگر می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و به بهترین مکان برای لذت بردن از آبشار‌های جذاب تبدیل شود.

آبنمای موزیکال

این آبنما در میشیگان در ساحل شمالی رود گرند می‌باشد. یک نمایش با شکوه از آب و چراغ است. این نمایش در آخر هفته و مخصوصا در ماه مه و سپتامبر اجرا می‌شود.

عملکرد آن 20 تا 25 دقیقه طول می‌کشد. طراح آن یک مهندس محلی به نام William Morris Booth در سال 1962 و به‎طور داوطلبانه بوده است. هزینه ساخت آن 250,000 دلار می‌باشد. طراحی آن بر اساس فستیوال موسیقی جهانی شناخته شد. بخش‌های عجیب و غریبی از رقص آب که گاها به صورت گروهی اجرا می‌شود.

با استفاده از یک صفحه نمایش سرگرم‌کننده و دلپذیر چراغ‌های رنگی در قسمت جلوی آبنما نمایش داده می‌شوند، پرده عقب هم دارای چراغ‌های تنظیم شده می‌باشند.

آبنما | ایران فانا تمام چراغ‌ها در گروه‌هایی از قرمز، آبی، نقره‌ای و سفید قابل تنظیم هستند. آب با جابجایی از طرفین حرکت می‎کند. نازل‌های با استفاده از مکانیسم درایو عمل می‌کنند که هر جفت نازل در حرکت جنبشی خود به یکدیگر متصل و یا از هم جدا می‌شوند. شیب‌ها قادر به حرکت در سرعت مشخص شده هستند و برای مسیر‌های کوتاه و بلند برنامه‌ریزی شده‌اند.
آب با حرکات خود با موسیقی هماهنگ می‌شود. از نظر لوله کشی آبنما، عرض 240 فوت دارد و حوضه آب آن 40 هزار گالن آب نگه می‌دارد. حداکثر  ارتفاع پرتاب 125 فوت است مصرف آب 4000 گالن در دقیقه است. لوله‌ها از 1.5 اینچ تا 16 اینچ قطر داشته و طولی بیش از 8000 فوت دارند.
طبق یک برنامه کامپیوتری عمل می‌کنند اما در بعضی موارد به‎طور دستی برنامه‌ریزی می‌شوند. موسیقی سه دقیقه‌ای با استفاده از ساده‌ترین برنامه‌ها در آن گنجانده شده است.

در مجموع 200 چراغ نصب شده وجود دارد که نیاز به برق مصرفی 125000 وات دارد. برای نمایش مختلف الگوهای نوری پنج رنگ، از نور با فرکانس بالا و 14 تقویت‎کننده قدرت استفاده می‌شود که با هم ترکیب شده‌اند.
سیستم صوتی موسیقی 12 فرکانس و 4 قسمت مستقل کنترل شده دارد.

در تاریخ 30 مه 1963 اولین نمایش این آبنما اجرا شد. از آن زمان تاکنون تماشاچیان زیادی در طول تابستان از آن دیدن کرده‎اند. به استثنای جشنواره 4 ژوئیه که چشمه در حدود 1000 نفر بازدید‎کننده داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *