تصفیه آب با گاز اُزن

اُزن یک گاز ناپایدار است و شامل سه اتم اکسیژن (O3) می‌باشد. این گاز به راحتی به اکسیژن تبدیل شده و در حین این تبدیل یک اتم اکسیژن اضافی آن آزاد می‌شود و این اتم به‌صورت رادیکال آزاد در می‌آید.

این رادیکال آزاد بسیار واکنش‌پذیر است و به‌همین دلیل عمر خیلی کوتاهی دارد. در شرایط عادی فقط برای چند میلی‌ثانیه باقی می‌ماند. اُزن گازی بی‌رنگ است و دارای اثرات ضدعفونی‌کننده می‌باشد.
این گاز می‌تواند خواص اکسید‌کنندگی آهن، منگنز و گوگرد در آب را به‌صورت نامحلول درآورده و آن‌ها توسط فیلترها تصفیه می‌شوند.
ذرات ارگانیک و مواد شیمیایی هم از طریق ترکیب و اکسیداسیون شیمیایی تصفیه شده و از آب خارج می‌شوند. اُزن بسیار ناپایدار است. فرآیند این گاز در آب از چند ثانیه تا 30 دقیقه طول می‌کشد.

آب | ایران فانا

فرآیند Ozonation

تبدیل اکسیژن به اُزن با استفاده از انرژی و توسط یک میدان تخلیه الکتریکی انجام می‌شود.
اُزن ممکن است از طریق واکنش‌های الکترولیتی و شیمیایی ساخته شود. به‌طور کلی سیستم تخلیه شامل عبور هوای خشک و تمیز از طریق تخلیه‌ی الکتریکی با ولتاژ بالا انجام می‌شود. غلظت ایجاد شده حدود 1% و یا 10000 میلی‌گرم در لیتر می‌باشد. پس آب خام از طریق یک دهانه و تنوری عبور می‌کند.
در این قسمت خلاء ایجاد شده و گاز اُزن به درون آب کشیده می‌شود. اُزن با فلزات داخل آب واکنش نشان داده و اکسیدهای فلز نامحلول را ایجاد می‌کند. بعد از این مرحله آب فیلتراسیون شده و این ذرات نامحلول فیلتر شده، از آب خارج می‌شوند.

مزایای اُزن

این گاز به سرعت روی باکتری‌ها و ویروس‌های داخل آب اثر می‌گذارد. قدرت اکسیداسیون بسیار قوی است و زمان واکنش کوتاهی دارد. در این فرآیند اُزن، مواد شیمیایی به آب اضافه نمی‌کند. اُزن می‌تواند طیف گسترده‌ای از مواد نامحلول در آب، مواد معدنی، ارگانیک و میکروبیولوژیکی و همچنین مشکلات طعم و بو را از بین ببرد.

مشکلات میکروبیولوژیکی شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها می‌باشند، که توسط اُزن از بین رفته و ضدعفونی می‌شود. با آزمون‌های غربال‌گری بیماری‌زایی و آب می‌توان از اثرات این ماده ضدعفونی کننده مطلع شد.

آب | ایران فانا

معایب اُزن

برای استفاده از خواص ضدعفونی کنندگی اُزن تجهیزات و هزینه‌ی بالایی مورد‌نیاز می‌باشد. نگهداری سیستم‌ها هم دشوار است. هیچ تضمینی وجود ندارد که آب پس از ضدعفونی مجددا دچار آلودگی نشود.
ممکن است بعضی از فرآیندها سرطان‌زا بوده و مشکلاتی ایجاد کند. به‌همین دلیل پس از تصفیه سعی می‌کنند یک فیلتر کربن فعال داشته باشند.
ممکن است نیاز به کاهش سختی آب داشته باشند.

خطرات احتمالی آتش‎سوزی و مسمومیت در استفاده از این گاز وجود دارد. سیستم‌های تصفیه‌ی آب اُزن در مورد آب آشامیدنی، فاضلاب صنعتی و دیگر برنامه‌های کاربردی انجام می‌شود.

سیستم‎های تصفیه آب اُزن شامل ژنراتور و سیستم‌های پشتیبانی می‌باشد. ظرفیت آن‌ها تا 1320 پوند در روز است.
تجهیزات پشتیبانی شامل کمپرسورهای هوا، خشک‌کن‌های هوا، کنستانتره اکسیژن، نابودکننده‌های اُزن و سیستم‌های اختلاط آب اُزن می‌باشد.
اکسیژن در هوا در معرض یک تخلیه‌ی جریان الکتریکی قوی از طریق هوا قرار می‌گیرد. مثلا در زمان‌های رعد و برق که فرمول اکسیژن O2 به اُزن O3 تبدیل می‌شود. این فرآیند بوی عجیبی دارد که کاملا محسوس می‌باشد.
اُزن یک ضدعفونی کننده‌ی قوی هوا یا جو می‌باشد. اُزن به‎طور طبیعی ایجاد می‌شود و پس از تشکیل می‌تواند یکی از قوی‌ترین ضدعفونی‌کننده‌ها خصوصا در تصفیه آب باشد. از آن‌جایی که اُزن سریعا به اکسیژن تبدیل می‌شود، هیچ‌گونه مسمومیتی ایجاد نخواهد کرد. این مسئله برای تصفیه‌ی پساب‌ها قبل از تخلیه بسیار مفیدتر از کلر می‌باشد.

آب | ایران فانا در بسیاری از موارد بسته به زمان و غلظت تماس با اُزن قادر به اکسیداسیون این آلاینده‌ها به آب و دی اکسید کربن می‌باشد.
به‌عنوان مثال سم‌های شیمیایی گیاهان و آفت‌کش‌ها ممکن است ترکیبات آلی غیرقابل تجزیه‌ای داشته باشند و از آن‌جا که اُزن بسیار واکنش‌پذیر است، با زمان تماس کم‌تری می‌تواند ضدعفونی را انجام دهد.

اُزن می‌تواند با سایر فرآیندهای اکسیداسیون مانند پرتو ماوراء‌بنفش، پراکسید هیدروژن و کاتالیزورهای اختصاصی فرآیندهای لازم را سرعت بخشند.

با توجه به این‎که این مولکول‌ها بسیار ناپایدار هستند و نیمه‌ی عمر کوتاهی دارند، برای ذخیره و انتقال‌ مشکلاتی ایجاد می‌شود.
به‌همین دلیل باید در محل مورد‌نیاز تولید شود. می‌توان این فرآیند تولید را در هر منبع گازی حاوی مولکول‌های اکسیژن می‌باشد، انجام داد.
شایع‌ترین منبع تولید برای تولید نسل اُزن، اکسیژن فشرده شده مایع یا هوا در اتمسفر می‌باشد. استفاده از گاز اکسیژن خالص منجر به افزایش کارایی نسل اُزن می‌شود، اما هزینه‌ی تولید بالا می‌رود.

فشرده‌سازی هوا باعث غلظت اکسیژن می‌شود. از بین بردن مواد و ذرات خارجی مانند گرد و غبار با استفاده از فیلترها انجام می‌شود. گاز خالص اکسیژن از یک محفظه عبور می‌کند. در این محفظه از طریق جریان الکتریکی و تخلیه مداوم جریان الکترون‌ها در هوا پخش می‌شود. مولکول‌های اکسیژن را به مولکول‌های اُزن تبدیل می‌کنند.

اُزن اثر مهمی بر روی تمامی موجودات زنده دارد. یک عامل تحریک‌کننده شدید تنفسی می‌باشد. این فرآیند تصفیه آب توسط اُزن در انواع برنامه‌های کاربردی مانند تصفیه آب آشامیدنی، نوشیدنی‌ها، فاضلاب، ضایعات صنعتی، آلودگی هوا، آب استخر شنا، آب خنک‌کننده و تصفیه آب انواع آبنما نظیر آبنمای موزیکال، آبنمای ریتمیک، آبنمای کف خشک و … استفاده می‌شود.

گاز ازن | ایران فانا با توجه به فعالیت مداوم آبنماها و رطوبت ایجاد شده از طریق جریان آب ممکن است آلودگی‌هایی در سطح داخلی آبنما و قسمت‌های جانبی آن به‌وجود آید.

یکی از عوامل مهم در طول عمر آبنماها از بین بردن آلودگی‌های موجود در قسمت‌های مختلف آن می‌باشد. از طرفی اگر داخل آبنمای شما، ماهی و موجودات زنده باشد، باید برای از بین بردن آلودگی‌های زیست محیطی موجود در آن اقدامات لازم را انجام دهید.
تصفیه‌ی آب با گاز اُزن، یک راه مناسب برای تصفیه‌ی آب آبنمای ریتمیک، آبنمای کف خشک، آبنمای فضای سبز و انواع مختلف آبنما می‌باشد. البته با توجه به این‌که فرآیندها و مراحل به‌طور صحیح و قابل قبولی اجرا شود.

اهمیت کیفیت آب در انواع آبنمای موزیکال در طول عمر و دوام آبنما بسیار تاثیر‌گذار است. بنابراین، کاربرد اُزن در استخرهای شنا و آبنماها می‌تواند به‌طور چشمگیری کیفیت آب را بهبود بخشد و از هزینه‌های اضافی برای تعمیرات قسمت‌های مختلف به علت آلودگی آب جلوگیری به‎عمل آورد. وجود آلاینده‌های بیولوژیکی، آلودگی‌های معدنی موجود در آب باعث کاهش عملکرد تجهیزات خواهد شد. آلاینده‌ها را می‌توان به سه گروه تقسیم کرد:

میکرو ارگانیسم‌ها، آلاینده‌های غیر‌محلول و آلاینده‌های محلول.

میکرو ارگانیسم‌ها باعث ایجاد یک محیط بیماری‌زا خواهند شد که برای موجودات زنده اعم از انسان یا حیوانات خطراتی را ایجاد می‌کنند.
آبنماهایی که ماهی و موجودات زنده در آن‌ها وجود دارند در خطر بیماری‌زایی قرار خواهند گرفت.
هم‌چنین تماس با قطعات آلوده آن می‌تواند مشکل ایجاد کند. آلاینده‌های غیرمحلول و محلول می‌تواند برای تجهیزات و دستگاه‌های مورد استفاده، مشکل ایجاد کرده و باعث خرابی آن‌ها شود.

آبنمای موزیکال سیستم تصفیه آب اُزن با فیلتراسیون، اکسیداسیون و ضدعفونی می‌تواند تمام آلاینده‌های محیط استخر یا آبنما را تصفیه کرده و کیفیت آب مصرفی را به نحو قابل‌توجهی افزایش دهد.

اُزن به‌دلیل مکانیزم قوی اکسیداسیون و ضدعفونی شدن برای تصفیه آب بسیار موثر می‌باشد. پس از واکنش‌های اُزن با مواد فلزی و محلول در آب، این مواد اضافی از طریق فیلترهایی از محیط دور شده و خارج می‌شوند.
اُزن قوی‌تر و ضدعفونی کننده‌تر از کلر است. برخی از میکرو ارگانیسم‌ها در برابر کلر مقاوم هستند، اما در مقابل اُزن از بین می‌رود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *