آبنمای موزیکال | ایران فانا

آبنماهای موزیکال یک نمایش تئاتری است که عناصر آب، نور و موسیقی در آن دخالت دارند و با برنامه‌های و جت‌های آب که همگی تحت کنترل کامپیوتر هستند، انجام می‌شود.شاید برای شما هم سوال پیش آید که آبنمای موزیکال چگونه کار می‌کند؟

در مورد آبنمای موزیکال، در قرن اول میلادی توسط دانشمند یونانی و مهندس اسکندریه در کتاب پنوماتیک نوشته شده است. توصیف کردن و ارائه نقشه‌هایی از جمله صدای پرنده از طریق جریان آب، پرندگان ساخته شده برای آواز خواندن و سکوت متناوب جریان آب، سوت‌های ساخته شده با جریان آب و تولید صدای موسیقی از طریق هوا را می‌توان نام برد.

مشخص نیست که این قهرمان (مهندس اسکندریه) تا چه حد در عملی کردن طرح‌هایش موفق بوده است. معروف‌ترین سازه‌های موسیقی در باغ‌های قهرمان اسکندریه چشمه جغد است که مجموعه‌ای است از لوله‌های برنزی مانند فلوت برای ایجاد صدای پرندگان. استفاده از آبنما در فضای سبز برای زیبایی محوطه‎ی باغ‌ها از گذشته کاربرد داشته اشت.

فیلسوف فرانسوی میشل دومونتین توضیحی در این مورد داده است، او در سال 1580 از باغ بازدید کرده بود، موسیقی طبیعی ایجاد شده توسط آب ساخته شده بود که با خشونت به غار باز می‌گشت. گرد و غبار ایجاد می‌شد و هوا را مجبور به خروج می‌کرد. از طریق لوله‌های دیگر آب و عبور از یک چرخ، به صورت خامی صدای توپ را شبیه سازی کرده و صدایی ناگهانی ساخته می‌شد.

آبنما | ایران فانا امیلی لوئیس چشمه‌های موسیقی مدرن را با استفاده از موسیقی و آتش‌بازی به همراه جریان چشمه‌ها ایجاد کرد. نمایشگاه بین المللی در فیلادلفیا، لندن و پاریس نشان‌دهنده‌ی اجداد این آبنماهای موزیکال می‌باشند. اولین آبنماها را توسط چراغ‌های گازی روشن می‌کردند (فیلادلفیا 1876). اولین آبنماهای روشن شده توسط چراغ‌های الکتریکی (لندن در سال 1884 و پاریس 1889) می‌باشد. در نمایشگاه‌های بین المللی رقص آب و تئاتر، ستون‌های آب را از چشمه‌ها با نور کم و موسیقی از بلندگو ترکیب کرده‎اند.

از چشمه‌های روسیه می‌توان به چشمه چلپ چلوپ اشاره کرد که برای حمام کردن و خنک کردن در روزهای تابستان در نظر گرفته شده بود. این چشمه با دسترسی آسان و دارای سطوح بدون لغزش طراحی شده بود و هیچ خطری از جانب غرق شدن نداشت. آب توسط انرژی خورشیدی توسط سطح‌های گرانیتی تیره‌رنگ گرم می‌شد.

چشمه نوشیدنی

آب آشامیدنی توسط این چشمه‌ها قابل دسترسی بود. آبنماهای مدرن ممکن است فیلتر‌هایی برای حذف ناخالصی آب برای کاهش دمای آن داشته باشند. این چشمه‌ها معمولا در مکان‌های عمومی مثل مدارس، مناطق استراحت و … قرار دارند. گاهی باید یک واحد اضافی که ارتفاع پایین‌تری دارد برای استفاده کودکان وجود داشته باشد. با پیشرفت تکنولوژی، شاهد انواع آبنماها نظیر آبنمای موزیکال خانگی، آبنمای موزیکال حبابی و … هستیم که شرایط مطلوبی را برای آرامش مخاطب فراهم می‌کنند.

آبنما | ایران فانا

آبنماها چگونه کار می‌کنند؟

از زمان روم باستان یا قرن 19 آبنماها به وسیله گرانش کار می‌کردند و نیاز به منبع آب بیشتری برای ایجاد جریان آب داشتند. اختلاف ارتفاع آب منبع و آبنما بر سرعت و حرکت آب تاثیر‌گذار بود.

در شهرهای روم آب آبنما از دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و چشمه‌های تپه آورده می‌شد. آب آبنماها از طریق یک سیستم لوله‌های سربی توزیع می‌شد. از قرن 19 آبنماها با استفاده از پمپ‌های بخار و بعد از آن پمپ‌های الکتریکی برای ارسال آب به چشمه‌های شهر شروع به کار می‌کردند.

بلندترین چشمه‌های جهان

  • آبنمای شاه فهد

این آبنما در سال 1985 و در شهر جده عربستان واقع شده است. جت‌های چشمه آب به ارتفاع 260 متر (853 فوت) هستند.

  • دریای سرخ

در حال حاضر بلندترین چشمه دائمی‌ در حال اجرا جهان می‌باشد.

  • چشمه جام جهانی

این چشمه در سال 2002 و در شهر سئول کره جنوبی ساخته شد. ارتفاع این چشمه 202 متر (663 فوت) است.

آبنما | ایران فانا

  • دروازه چشمه آب گرم

این چشمه در سال 1995 و در کنار رودخانه می‌سی‌سی‌پی در سنت لوئیس به ارتفاع 192 متر (630 فوت) ساخته شد. این چشمه بلندترین چشمه در ایالت متحده آمریکا می‌باشد. طراحی و اجرای انواع آبنماها نظیر آبنمای ریتمیک، آبنمای کف خشک، آبنمای حبابی و … نیاز به تخصص کارشناسانی دارد که در این زمینه دارای تخصص و تبحر هستند تا بتوانند با ادغام صدا، نور و موسیقی اثری فوق‌العاده اجرا کنند.

  • بندر فواره

این چشمه در سال 2006 و در کراچی پاکستان به وجود آمد و  190 متر (620 فوت) ارتفاع و چهارمین چشمه بلند دنیاست.

  • آریزونا

چشمه آریزونا در ایالت آریزونای آمریکا قرار دارد و در سال 1970 به ارتفاع 171 متر ارتفاع (561 فوت) ساخته شد.

  • دبی چشمه

در سال 2009 برج خلیفه بلندترین ساختمان‌ جهان شد. چشمه‌ای که در آن قرار دادند هر نیم ساعت یکبار یک موسیقی پخش می‌کند. ارتفاع چشمه دبی 73متر (240 پا) می‌باشد و چشمه دارای پرتاب شدید آب تا 150 متر (490 فوت) می‌باشد.
کاربرد انواع آبنماها نظیر آبنمای ریتمیک، موزیکال و … زیبایی منحصر به فردی به محیط می‌دهد و تاثیر فوق‌العاده‎ای بر روی مخاطب می‌گذارد. از این رو شرکت‎هایی به طور حرفه‎ای در زمینه‌ی فروش آبنمای موزیکال مشغول به فعالیت هستند که با به‌کارگیری دانش و تجربه، زیباترین آبنماها را طراحی و اجرا می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *