اجزای انواع آبنما

اجزای مختلف آبنمای موزیکل بسیار مهم و قابل تامل است. اجزای انواع آبنما عبارتند از مخزن آب، یک سیستم پمپاژ و مجموعه‌ای از اجزای فنی و ساختمانی که آب را در یک جنبش دائمی قرار می‌دهد.

از قطعات مهم برای انواع آبنما نازل‌ها هستند که از فواره‌های آب با‎ابعاد و اشکال مورد‎نظر و همچنین لوله کشی‍‎ها، پرتاب، فرود و … تشکیل می‌شود.

آیتم‌های ساختمانی

آیتم‌های ساختمانی آن دسته از قطعاتی هستند که قسمت‌های قابل رویت آبنما را تشکیل می‌دهند که ساختاری و عملی بودن پروژه را تضمین می‌کنند. پایه‌ها، دیواره‌ها، لنگرگاه ساختمان و … جزء آیتم‌های ساختمانی هستند.
در این میان چراغ‌های آب از اهمیت ویژه‌ای به‌خصصوص در شب دارند. این عوامل بر روی قیمت انواع آبنمای موزیکال تاثیرگذار است.

مخزن آب

به طور کلی برای راه‌اندازی انواع آبنماها یک مخزن ذخیره‎سازی آب لازم است. فواره‌ها باید به‌طور مداوم کار کنند و آب را به حرکت در‌آورند.
آب باید برای کارکرد پمپ‌ها مناسب و کافی باشد. مخازن ممکن است قابل مشاهده و یا مخفی باشند. مخازن قابل مشاهده به حوض شناخته می‌شوند که بخشی از طراحی پروژه را شامل می‌شوند. مشکل پایه و ارتفاع آن‎ها در سطح زمین ممکن است، حالت‌های مختلفی داشته باشد.

حوضچه‎هایی که تنها هدف آن‌ها نگهداری آب بوده باید به‎درستی طراحی شوند تا آب به‌راحتی در آن‎ها جریان پیدا کند و از وقوع حوادث به‌خصوص برای کودکان جلوگیری کند.

آبنمای موزیکال هنگام فعالیت انواع آبنماها نظیر آبنمای کف خشک، آبنمای موزیکال و … مقدار مشخصی آب از طریق لوله‎‌کشی، کانال‎ها، فواره‌ها و اسپری‌ها پر می‌شود. این میزان به‎طور موقت از مخزن کم می‌شود.
باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که میزان آب باید به‎اندازه کافی باشد تا پمپ‌ها و نازل‌های غوطه‎ور در آب کار خود را به‎خوبی انجام دهند. اندازه مخزن آب یک عامل مهم برای آبنمای کوچک است که نیاز به‎محاسبه دقیق دارد.
دیواره‌های مخزن آب از آجر، بلوک‌های خرد شده و یا بتن آماده ساخته می‌شود. در‌صورتی‌که پوشش مناسب برای این دیواره ایجاد شود، می‌توان از بخش‌های فلزی هم استفاده کرد.

مخازن آب که از سطح زمین خارج شده‎اند باید به‎طور مناسب تقویت شوند تا از هر‎گونه شکست ساختاری دیواره‌ها مانند ترک خوردن و شکستگی جلوگیری شود. چرا‎که ممکن است منجر به خاموش شدن سیستم در هنگام نصب شود.
اگر بخشی از دیوار توسط فواره‌های آب خارج از حوض آسیب ببیند اسپری آب انجام نخواهد شد. ایمنی مخزن آب خود را همیشه به یک پیمانکار ساختمان متخصص بسپارید.

تجهیزات پمپاژ

هدف این است که آب در فشارهای مورد‌نیاز از طریق مدارهای گوناگون پخش شود. این وظیفه عموما توسط پمپ‌ها در انواع، اندازه و کیفیت مختلف انجام می‌شود.
البته مصرف حداقل انرژی هم مهم است.
بدین معنی که در بلند مدت هزینه‌های عملیاتی حداقل باشد. راندمان کاری یک پمپ در هر نصب به‌کیفیت طراحی و ساخت آن بستگی دارد که بدون هیچ‌گونه مشکل حفره‌ای به بهترین نحو عمل کند.

آبنما | ایران فانا به‌طور کلی برای آبنما از پمپ‌های غرقاب و پمپ‌های خنک‌کننده استفاده می‌شود.
پمپ‌های زیر‌زمینی مزیت زیادی دارند چرا‌که به‌ هیچ قسمت اضافی مانند اتاق پمپ یا اتاق مکش نیاز ندارند. نیاز به سیم‌کشی برق زیر آب دارند. انتخاب پمپ یک مسئله کاملا اقتصادی است و باید بر اساس گزینه‌های توصیه شده و شرایط خاص انتخاب شود.
تجهیزات پمپاژ به‌کار رفته بر روی آبنمای فضای سبز و سایر آبنماها در کیفیت نهایی کار بسیار تاثیر‎گذار است.

پمپ اتاق

یک اتاق پمپ مورد نیاز است. اندازه اتاق بستگی به‌اندازه و تعداد فواره‌ها دارد و باید با‌میزان آب مصرفی مطابقت داشته باشد.

سایر الزامات عمومی برای پمپ‌ها

برای طراحی و ساخت انواع آبنماها همچون آبنمای موزیکال خانگی و … بهتر است، کاهش هزینه‌های اولیه در‌نظر گرفته شود تا هزینه‌های ساخت، نصب و هزینه‌های سالانه‎ی برق پمپاژ آب به‎حداقل برسد.
برای جلوگیری از نشتی‎های احتمالی از طریق سقف‎ها، دیوار‌ها یا کف باید تدابیر ایمنی به‌درستی اتخاذ شود.
بنابراین یک سیستم تخلیه باید نصب شود تا از مقدار احتمالی فشار آب جلوگیری کند. گردش هوا باید مناسب باشد تا رطوبت زیاد آسیبی وارد نکند، هم‎چنین وجود سوپاپ‌های الکتریکی برای ایمنی ضروری است.

ظرفیت دستگاه‌ها باید مناسب باشد و پوشش صحیحی جهت جلوگیری از خطرات الکتریکی در‌نظر گرفته شود. پمپ‌های غوطه‌ور هزینه‎ی کمتری دارند و به یک اتاق برای ایجاد پمپ دیگر نیازی نیست. زیرا در داخل مخزن آب، قابل نصب است.

آبنما | ایران فانا

تغذیه آب

یک نصب دائمی با یک لوله تغذیه آب به قسمت مخزن اصلی متصل می‌شود. آب را می‌توان با‌استفاده از یک دستگاه بر روی مخزن که به‌طور خودکار کار می‌کند، انجام داد تا از هرگونه هدر رفتن آب در نتیجه تبخیر، از دست دادن تصادفی و … جلوگیری شود.

تخلیه آب

سیستم تخلیه آب شامل اجزای زیر می‎باشد:

  • تجهیزات پمپاژ
  • لوله ورودی یا مکش
  • خط لوله تخلیه یا خروجی
  • مدارهای لوله کشی یا نازل
  • دنده شیر
  • دریچه‌های کنترل

تصفیه آب

آب استفاده شده به‎طور‎کلی دارای یک حوضچه یا سطح باز می‌باشد. ممکن است ذرات ریز گرد و غبار، برگ‌های درختی و دیگر مواد معدنی تخلیه شده و از سیستم گردش آب خارج شود. موجودات زنده نیز می‌توانند در این چرخه قرار بگیرند. در طول زمان آب آلوده می‌شود و ممکن است بوی ناخوشایندی تولید کند.
از این رو در اجرای انواع مختلف آبنما هم‌چون آبنمای ریتمیک، کف خشک و … لازم است به مساله‌ی تصفیه‌ی آب توجه ویژه‌ای شود.

آبنما | ایران فانا

تغییرات در انواع  آبنما ممکن است باعث خوردگی لوله‌های فلز، پمپ و غیره شود. برای جلوگیری از،  نیاز به‎تعویض آب، می‌توان با فیلتر کردن و درمان با فرایند‌های فیزیکی و شیمیایی عمل کرد. دستگاه‌های موجود در بازار می‌توانند PH آب را به حد متعادل برسانند. فیلتر برای حذف جامدات معلق گرد، غبار و سایر آلاینده‌ها انجام می‌شود. نصب فیلتر‌های شن و ماسه شبیه به فیلترهایی است که در استخرها نصب می‌شوند و به شدت موثر هستند.

اهمیت کیفیت آب در انواع آبنما هنگام اجرای آبنما، مساله‎ی بسیار مهمی است. گزینه دیگر برای تمیز کردن سطح آب ایجاد یک دیوار کوچک در اطراف محیط است که از مشبک ضد‌زنگ ساخته شده است که در یک طرف دیوار نصب می‌شود.
آب توسط مشبک تمیز شده و تمام ذرات ناخالصی آن گرفته می‌شود.هم‌چنین وجود یک سیستم اتوماتیک برای کنترل و اطمینان از تمیزی آب و شفاف بودن آن مهم و ضروری است.
رعایت اصولی اجرا و نصب اجزای انواع آبنما بسیار مهم است و  بر روی کیفیت‌نهایی پروژه تاثیر می‎گذارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *