آبنمای موزیکال | ایران فانا

آبنماها یکی از عناصر زیباسازی محیط به شمار می‎روند که ساخت و طراحی آنها نیاز به زمان، تجربه و مهارت دارد. این آبنماها در انواع مختلف از جمله آبنمای موزیکال، ریتمیک، کف خشک، خانگی و … ساخته می‌شوند. آبنماها دارای ساختار گوناگونی می‌باشند که هرکدام تاثیراتی بر زیبایی و نوع عملکرد آنها می‌گذارند.
در مطلب قبل نکاتی را در مورد بهبود کیفیت طراحی آبنماها بیان کردیم و به عواملی که در چگونگی طراحی آبنمای باکیفیت موثر هستند، پرداختیم.
در این مطلب نیز به ادامه موضوع پرداخته و آن را به خوبی مورد بحث قرار می‌دهیم. قطر لوله‎هایی که نازل‌ها را در خود جای می‌دهند به طراحی مورد نیاز برای جت‌های آبی بستگی دارد. برای مثال برای متصل کردن لوله‌ها و همچنین پدید آوردن یک آبنمای فوق‎العاده باید تمامی نازل‌ها و همچنین قطر آنها را بستگی کنید و خطرات احتمالی را در این رابطه کاهش داده و به حداقل برسانید.

طراحی آبنما | ایران فانا

پمپ آب را تجزیه و تحلیل کنید

نوع و الزامات پمپ‌های آب را بسته به بار استاتیک، ضرر سر لوله‌ها و پمپ، موقعیت‌های عملیاتی و میزان پمپاژ آن بررسی و انتخاب کنید.

محلی که پمپ‌های آب نصب می‌شوند بسیار مهم و حیاتی هستند. این امر با توجه به نوع پمپ انتخاب می‌شود. البته پس از انتخاب این پمپ‌ها باید به خوبی نصب شوند تا در حین کار مشکلی برای آنها بوجود نیاید.
در ادامه مطلب ما به بررسی انواع قسمت‌های پمپ پرداخته و آنها را به خوبی مورد بحث قرار می‌دهیم.
آیا خطر پاشیدن آب به اطراف وجود دارد؟
در صورتی که تمامی لوله‌ها به طور حرفه‌ای کشیده شوند، احتمال پاشیدن آب به اطراف آبنما به طوری که کمی غیرعادی باشد، کاهش می‌یابد.
برای نصب و راه اندازی آبنما در فضای سبز باید به یاد داشته باشید که اثر باد باعث افزایش پاشیدن آب شده و بنابراین، در چنین مواردی باید از یک بادگیر متصل از بالاترین نازل جت استفاده کنید. به این ترتیب، حوادث ایجاد شده را می‌توان به نسبت رعایت این موارد کاهش داد.

آبنمای زیبا | ایران فانا

اطمینان از تحویل مناسب آب از نازل آبنما

در این مورد می‌توان گفت که اجزای آبنما باید به طوری باشد که جت با محور نازل همخوانی داشته و در نتیجه حداکثر ارتفاع آن را در بر‌بگیرد. در این بین باید از اجزای خارجی و جانبی با تیغه‌های شعاعی استفاده کرد. تمام این حرکات جریان بین آب و نازل را کاهش می‌دهد. کیفیت نازل در آبنما، تاثیر بسزایی در نتیجه‌‌ی نهایی می‌گذارد.

صدای طبیعی آب

آیا صدای طبیعی آب دلپذیر و آرامش بخش است یا اینکه ممکن است تمرکز و ذهن افراد را دچار اختلال کند؟

این سوال، پاسخ درست و واحدی ندارد و تماما می‌توان گفت که به مکان و زمان استفاده از آنها بستگی دارد. در صورتی که آبنماها به طور حرفه‌ای طراحی شوند و بتوان آنها را در فضای مناسبی جا داد، صدای آب می‌تواند آرامش بخش بوده و افراد را به خود میخکوب کند.
زمانی که آبنماهای موزیکال و آبنمای ریتمیک را در فضاهای عمومی و گسترده، باغ‎ها، سالن‌های بیرون از منزل و یا حتی در داخل مراکز خرید استفاده می‌شود، می‌توان از صدای آب خسته نشد و ساعت‌ها به آن گوش داد.
در مناطق محصور در نزدیکی دفاتر و خانه‌ها، “سر و صدا و صدای مداوم آب” ممکن است باعث اختلال در تمرکز و حتی مزاحمت شود.

آبنمای زیبا | ایران فانا

امواج

چگونه می‌توان از امواج ساطع شده از جت‌ها جلوگیری کرد و یا آنها را به حداقل کاهش داد؟
روش استاندارد این کار به صورتی است که باید جت‌ها را از دیگر اجزای آبنما جدا کرد. به‌طوری‌که پس از آن، آب به آرامی به اطراف می‌ریزد و مشکلات کمتری در این راه به‌وجود می‌آید.

زاویه‌ای که آب به حوضچه پایین وارد می‌شود باید در محدوده زیر باشد:
این زاویه نزدیک به عمودی است و به همین دلیل نوسان کمتری در سطح آینه آب اتفاق می‌افتد. اگر جت‌های آبی به صورت افقی به نظر برسند، ممکن است موجی ثابت در نقطه ضربه ایجاد کنند و با افزایش ارتفاع و سطح این مقدار کاهش می‌یابد.

امکان استفاده از پمپ‌های متغیر سرعت

در زمان ساخت و طراحی آبنما باید از پمپ‌های متغیر سرعت استفاده کرد. به‌طور معمول این پمپ‌ها باعث کنترل میزان و حرکت آب توسط درایوها شده و فرکانس آنها را تغییر می‌دهند. این کار به شما این امکان را می‌دهد که قدرت و سرعت آب را کم و زیاد کنید و بتوان به آن تاثیراتی بخشید.

آبنمای زیبا | ایران فانا

جت‌های آب

جت‌های آب را می‌توان برای روشن و خاموش شدن و افزایش ارتفاع خود به طور مطلوب فعال کرد. این نوع جت‎ها اساسا یک دستگاه هوشمندانه است که به شما اجازه می‌دهد تا به طور موقت و تحت کنترل بخشی از جریان آب را کنترل کنید. در این صورت شما اجازه دارید تا با فعال کردن فرکانس بالا در مسیر آب، و ایجاد تغییراتی در عملکرد پمپ، کیفیت کار آبنمای خود را افزایش داده و سپس به فعالیت خود ادامه دهید که استفاده از آن برای آبنمای کف خشک می‌تواند موثر باشد.

محو شدن در آبنما

چگونه می‌توان مانع تماشای یک آبنمای بسیار زیبا شد و از آن چشم برداشت؟ مسلما این زیبایی چشمگیر بسیار ساده به وجود نیامده است و در پس آن زحمت‌های فراوانی کشیده شده است. روش صحیح قرار دادن قطعات توسط یک فن ثابت برای اطمینان از جریان کافی آب در ارتفاعات متفاوت، یکی از این دلایل است که می‌تواند زیبایی ظاهری آنها را چندین برابر کند.

استفاده از نورپردازی و موسیقی

نورپردازی حرفه‌ای یکی از عوامل موثر در زیبایی آبنماهاست که با استفاده از این ترفند می‌توان کیفیت ظاهر آنها را بسیار ارتقاء داد که این عامل در فروش آبنمای موزیکال موثر است. این موارد همچنین به برجسته کردن آب در آبنماها توجه دارد.

سیستم‌های نورپردازی مورد استفاده در آبنماها به طور کلی عبارتند از: چراغ‌ها (چراغ‌های زیر آب)، فیلترهای رنگی، سیستم‌های اتصال برای چراغ و فیلتر، سیم‌کشی و کنترل پنل. جدیدترین نسل از نورپردازی‌های بیرونی و زیرآبی دارای LED‌ها (نور خورشیدی)، فیبر نوری و پرتوهای لیزری می‌باشد.

آبنمای زیبا | ایران فانا

کیفیت آب در جت‌های آبنما

در صورت داشتن آبنمای موزیکال خانگی در خانه یا هر مکان دیگری، سعی کنید آب و قطعات بیرونی آن را به طور برنامه‌ریزی شده تمیز کرده و گرد و غبارها و آلودگی‌های آن را از بین ببرید.
در این صورت از ایجاد بوی بد و نامطبوع جلوگیری می‌شود و آبنمای شما همیشه زیبا به‌نظر می‌رسد. در صورت پاکیزه بودن آبنما تمامی نکات بهداشتی و سلامتی رعایت می‌شود و افراد از نگاه کردن و گذراندن وقت در کنار این آبنما به شدت لذت می‌برند.
در صورت همکاری با یک تیم حرفه‎ای که بتوانید در ساخت و نصب آبنما از آنها کمک بگیرید، می‌تواند عامل موثری در بهبود عملکرد و زیبایی آبنما باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *